PRZEDMIOT
Redakcja tekstu akademickiego w języku niemieckim
TEMAT ZAJĘĆ
Pisanie spójnego paragrafu
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ
4 h – część asynchroniczna; 1 h – część synchroniczna
TRYB
Online, synchronicznie z asynchronicznym etapem przygotowawczym
- dostarczenie studentom informacji na temat zdania określającego temat i kształtu paragrafu
- rozwijanie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli w formie pisemnej
- ćwiczenie umiejętności identyfikowania zdania określającego temat paragrafu i zasad decydujących o jego kształcie
- stworzenie okazji do ćwiczeń w pisaniu spójnych paragrafów
- stworzenie studentom okazji do współpracy i zaangażowania się w ocenę wzajemną swojej pracy
- student umie zidentyfikować zdanie określające temat paragrafu i zasady organizujące jego strukturę
- student potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce
- student potrafi ocenić pracę kolegów/koleżanek i wyciągnąć z tego wnioski dla własnej pracy
- student potrafi klasyfikować i znajdować związki pomiędzy informacjami odnoszącymi się do danego paragrafu
- student potrafi przeredagować paragraf, który jest niespójny
Moodle, Google docs, Padlet, Skype (lub inne narzędzie umożliwiające komunikację synchroniczną)
- Większość pracy wykonywana jest w trybie asynchronicznym, dlatego należy zadbać o bardzo szczegółowe instrukcje tak, aby studenci nie mieli żadnych wątpliwości, co i jak mają zrobić.
- W KROKU 5. i 6. nauczyciel/ka /na przypomnieć studentom, aby zanotowali swoje pytanie, wątpliwości i pomysły, które pojawiły się w czasie wykonywania ćwiczeń; można w tym celu wykorzystać Padlet.
- Zajęcia są zaplanowane dla maksymalnie 10 studentów/ek (5 par). Jeśli uczestników/czek jest więcej dobrze jest skorzystać z opcji Breakout rooms i zaplanować więcej czasu na przeprowadzenie zajęć.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z trzema zasadami dotyczącymi pisania akademickiego: spójnym paragrafem, zdaniem identyfikującym temat i zasadami organizującymi strukturę paragrafu. Teoria jest następnie przekładana na praktykę. Dzięki zdobytej wiedzy studenci/ki potrafią rozpoznać zdanie tematu oraz strukturę paragrafu. Co więcej, mają później możliwość przećwiczenia pisania spójnych paragrafów, wykonując ćwiczenia indywidualne i w parach, doskonaląc swoje umiejętności redakcji tekstów akademickich. Na zakończenie studenci otrzymują informację zwrotną, zarówno od nauczyciela, jak i kolegów/koleżanek.
SPÓJNY PARAGRAF, ZDANIE TEMATU, STRUKTURA PARAGRAFU
KROK I
Studenci czytają tekst o spójności paragrafu i zdaniu tematu (zob. załączniki 1 i 2).
Teksty są udostępniane na platformie Moodle. Studenci/ki mają się z nimi zapoznać w określonym czasie (praca asynchroniczna).
Indywidualna praca w trybie asynchronicznym daje studentom/kom więcej czasu na głębokie przemyślenie opisanych kwestii i samodzielne znalezienie istotnych informacji. W każdej chwili mogą się skontaktować z nauczycielem/ką, jeśli pojawią się jakieś wątpliwości, albo przez forum Moodla, albo za pomocą e-maila.
KROK II
Studenci/ki sprawdzają w praktyce zdobytą wiedzę, wykonując następujące ćwiczenia:
- otrzymują kilka paragrafów i są proszeni/one o zidentyfikowania zdania tematu (zob. załącznik 4a; 1)
- otrzymują kilka zdań, spośród których mają wybrać te, które nadawałyby się na wyraziste zdania tematu (zob. załącznik 4a; 2).
Ćwiczenia te wykonywane są na platformie Moodle, w trybie asynchronicznym i podlegają samoocenie.
Ich celem jest pomóc studentom/kom zrozumieć założenia teoretyczne i dostarczyć praktycznych przykładów ich użycia.
KROK III
Studenci czytają tekst na temat struktury paragrafu (załącznik 3). Tekst jest udostępniany na platformie Moodle. Studenci/ki mają się z nim zapoznać w określonym czasie (praca asynchroniczna).
KROK IV
Studenci/ki sprawdzają w praktyce zdobytą wiedzę, wykonując następujące ćwiczenie:
- otrzymują kilka paragrafów i są proszeni/one o zidentyfikowanie ich struktury (zob. załącznik 4b).
Ćwiczenie to wykonywane jest na platformie Moodle, w trybie asynchronicznym i podlega samoocenie.
Jego celem jest pomóc studentom/kom zrozumieć założenia teoretyczne i dostarczyć praktycznych przykładów ich użycia.
KROK V
Studenci/ki aktywnie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce, współpracując z kolegą/koleżanką w grupie.
Studenci otrzymują niespójny paragraf (załącznik 5) – należy skorzystać z Google docs lub innego narzędzia umożliwiającego współdzielenie dokumentów.
Ich zadaniem jest przeredagowanie paragrafu tak, aby zyskał spójność. Studenci/ki współpracują z kolegą/koleżanką w parze.
Po dobraniu się w pary i wykonaniu zadania, każda para konsultuje wyniki swojej pracy z inną. Omawiają i uzasadniają swoje decyzje dotyczące rozwiązania poszczególnych problemów. Studenci/ki są proszeni/szone o zapisywanie wszystkich pytań, wątpliwości, pomysłów, które pojawią się w trakcie wykonywania tego ćwiczenia, na Padlecie.
Praca w parach pozwala studentom/kom spojrzeć na te same kwestie z różnych perspektyw, zapewnia także wsparcie kolegów/koleżanek. Studenci/ki uczą się polegać nie tylko na pomocy nauczyciela, ale też kolegów i koleżanek z grupy, a nade wszystko na własnych umiejętnościach.
To ćwiczenie jest dobrą okazją do sprawdzenia teorii w praktyce.
Dzięki Padletowi studentom/kom łatwiej jest zapamiętać wszystkie pytania i pomysły, które zostaną omówione później (nie ma konieczności szukania odpowiedzi od razu).
KROK VI
W tej części studenci/ki są proszeni/one o napisanie własnego paragrafu.
Najpierw ich zadaniem jest wybranie problematyki, ustalenie pozycji zdania określającego temat oraz wybór struktury paragrafu.
Następnie gromadzą potrzebne informacje i piszą paragraf.
W kolejnym kroku studenci omawiają swoje paragrafy z kolegą/koleżanką z grupy, identyfikują miejsca problematyczne i sposoby na ich poprawę.
Studenci pracują w tych samych parach co w kroku poprzednim.
Studenci/studentki ponownie są proszeni o zapisanie wszystkich swoich pytań i pomysłów na Padlecie.
To ćwiczenie stwarza studentom/kom bezpieczną przestrzeń dla ich własnej kreatywności. Mogą wybrać temat, który ich interesuje lub jest związany z ich pracą (np. fragment eseju przygotowywanego na inne zajęcia). W ten sposób studenci/ki mogą w pełni docenić korzyści płynące z redagowania spójnych paragrafów.
KROK VII
Po etapie przygotowań wszyscy studenci/ki spotykają się na zajęciach synchronicznych (Skype lub inne narzędzie umożliwiające takie spotkania).
Poszczególne pary prezentują wyniki swoich prac – udostępniają ekran i odczytują napisane przez siebie paragrafy. Studenci/ki którzy/re słuchają prezentacji wypełniają formularz (załącznik 4c), który umożliwi przekazanie efektywnej informacji zwrotnej autorom paragrafów (przykłady oceny wzajemnej opisane zostały w narzędziowniku).
Każda para otrzymuje informację zwrotną zaraz po zakończeniu prezentacji.
Po prezentacjach nauczyciel/ka pokazuje pytania, wątpliwości, pomysły zapisane przez studentów na Padlecie. Nauczyciel/ka wraz ze studentami/kami próbują odpowiedzieć na pytania i sformułować własne, dodatkowe uwagi, które mogłyby pomóc w pisaniu spójniejszych, bardziej precyzyjnych paragrafów.
Uwaga: jeśli grupa jest zbyt liczna, nauczyciel/ka może przypisać studentów/ki do osobnych pokoi, gdzie będą się odbywały równoległe prezentacje. Wówczas nauczyciel/ka „odwiedza” poszczególne pokoje, monitorując i wspierając przebieg prezentacji.
KROK VIII
Podczas spotkania synchronicznego nauczyciel/ka notuje najczęściej pojawiające się problemy i pytania. Na zakończenie zajęć nauczyciel/ka zwraca na nie uwagę uczestników/ek, zachęca do ich przedyskutowania i wspólnego znalezienia najskuteczniejszych rozwiązań.
MATERIAŁY DODATKOWE (KARTY PRACY, ILUSTRACJE, TESTY, NAGRANIA ITP.)
- Pisanie spójnego paragrafu (docx, 3 MB)
- Pisanie spójnego paragrafu (pdf, 2 MB)