PRZEDMIOT
Nowe metody, kierunki i polityki w pedagogice
TEMAT ZAJĘĆ
Zastosowanie strategii wizualizacji we współczesnej pedagogice
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ
3 h (4 godziny dydaktyczne)
TRYB
Online, synchronicznie, asynchroniczna praca domowa
- wprowadzenie strategii i metod wizualizacji we współczesnej pedagogice
- nakreślenie, w jaki sposób strategie wizualizacji mogą być wykorzystywane w metodologii „uczenia się sensorycznego
- odkrycie związku między stosowaniem strategii wizualizacji w klasie a kształtowaniem krytycznego myślenia ucznia
- student umie zidentyfikować zdanie określające temat paragrafu i zasady organizujące jego strukturę
- student potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce
- student potrafi ocenić pracę kolegów/koleżanek i wyciągnąć z tego wnioski dla własnej pracy
- student potrafi klasyfikować i znajdować związki pomiędzy informacjami odnoszącymi się do danego paragrafu
- student potrafi przeredagować paragraf, który jest niespójny
Zoom, MS Teams lub inna platforma odpowiednia do nauczania na odległość; Worksheet/Google Forms (wykorzystanie ćwiczenia Feedback); Wszystkie urządzenia z systemem iOS http://pic-collage.com (do ćwiczenia domowego TWÓRZ.POŁĄCZ.KOLAŻ); narzędzia online do wizualizacji (do wypróbowania opcjonalnie): Creately; Stat Planet; Gunn Map 2; Many Eyes; Gliffy; Wordle; Visual.ly; Twitter Visualizer; Padlet (wykorzystanie ćwiczenia: Przed debatą)
Jest to wykład ideologicznie oparty na metodologii „sensorycznego uczenia się”, podczas którego:
(a) studenci/-tki muszą zrozumieć znaczenie strategii wizualizacji we współczesnej pedagogice (edukologii);
(b) studenci/-tki formułują własną opinię na temat znaczenia wizualizacji w procesie uczenia się;
(c) studenci/-tki zapoznają się z typami metod i narzędzi wizualizacyjnych w praktyce;
(d) studenci/ -tki czerpią korzyści z praktycznej wizualizacji (wykonanie ćwiczenia domowego TWÓRZ.POŁĄCZ.KOLAŻ);
(e) studenci/-tki rozwijają kulturę krytycznego myślenia i debaty (wykonywanie ćwiczeń Opinie studentów studentów; Przed debatą).
Podczas wykładu studenci/-tki zostają zapoznani ze znaczeniem wizualizacji dla osiągnięcia efektywnego efektu uczenia się. Badane są poznawcze i oparte na neuronaukach powody, dla których wizualizacja jest szczególnie skuteczna dla współczesnego mózgu, przyzwyczajonego do trójwymiarowego postrzegania modelu świata.
Omawiane są rodzaje wizualizacji (infografika, lingwografia, obraz/obrazek; emoji; symbolika dźwiękowa; mapowanie).
Studenci/tki ćwiczą narzędzia wizualizacji.
Prowadzona jest dyskusja na temat wpływu metod wizualizacji: „Czy nowoczesne metody, takie jak wizualizacja, są bardziej skuteczne niż metody klasyczne?”.
W podsumowaniu wykładu zadawane są prace domowe mające na celu wizualizację i udokumentowanie wiedzy studentów/-tek na temat nowoczesnych metod w edukacji.
Uczenie się sensoryczne
Metapoznanie
Obraz mentalny
Wizualizacja
Infografiki
Lingvografika
Obraz / zdjęcie
Emoji
Symbolika dźwięku
Mapowanie
Krytyczne myślenie
KROK I
Wprowadzenie.
Nauczyciel/-ka wprowadza znaczenie strategii wizualizacji w środowisku „uczenia się sensorycznego”.
Wyjaśnia, jak wizualizacja wpływa na nasze myślenie i poznawanie świata. Nauczyciel/-ka analizuje również procesy, które zachodzą w naszym mózgu, gdy obraz jest zaangażowany w procesy percepcji.
KROK II
Analiza spersonalizowana.
W celu spersonalizowania zdobytej wiedzy o wizualizacji jak strategii pedagogicznej (edukologicznej), studenci /-tki zostają zaproszeni do obejrzenia krótkiego filmu (załącznik I) na temat miejsca wizualizacji w procesie edukacyjnym.
Przed obejrzeniem filmu ustala się, kto ze studentów przygotuje po filmie krótką prezentację, w której ujawni swoją opinię na temat zastosowania metod wizualizacji w edukacji. Za prezentację student otrzyma ocenę, więc prawdopodobnie powinni znaleźć się chętni. Jeśli nie ma chętnych, nauczyciel wyznacza studentów.
Uwaga: Jeśli nauczyciel często stosuje strategie wobec konkretnego studenta, by ten wykonał zadanie podczas wykładu, warto zrobić „kroczący harmonogram”, by wszyscy studenci otrzymali indywidualne zadanie w trakcie semestru.
Inni uczniowie są zachęcani do przygotowania się do oceny prezentacji:
(1) uzupełnienia o fakty i spostrzeżenia, które wydają im się ważne;
(2) podzielenia się swoimi wrażeniami wywołanymi przez pokazany film;
(3) podzielenia się swoimi doświadczeniami związanymi z tym, czy musieli wizualizować dane czy język.
KROK III
Debaty.
Debaty są organizowane na podstawie ćwiczenia
Narzędziownik – Ćwiczenia → Informacja zwrotna od studentów do studentów.
KROK IV
Metody wizualizacji.
Nauczyciel/-ka krótko podsumowuje wyniki debat i kontynuuje analizę metod wizualizacji danych (języka).
Następnie wspólnie ze studentami ogląda wywiad z profesorem sztuk wizualnych. Nauczyciel/-ka omawia metody wizualizacji i skuteczność ich stosowania (załącznik II).
Studenci/-tki proszeni są o zaznaczenie wszystkich problematycznych i niejasnych obszarów podczas oglądania filmu, gdyż zostaną one omówione w dyskusji „Czy nowoczesne metody takie jak wizualizacja są skuteczniejsze od klasycznych?” podczas kolejnego wykładu.
KROK V
Przygotowanie do dyskusji „Czy nowoczesne metody, takie jak wizualizacja, są skuteczniejsze od metod klasycznych?”. Część 1.
Utrwalenie problemu i spostrzeżeń wynikających z obejrzanych filmów na podstawie ćwiczenia Przed debatą: Narzędziownik – Ćwiczenia →DEBATY , Ćwiczenie Przed debatą.
Uwaga 1: Na tym etapie wykładu zrealizowane są trzy (KROK 1; KROK 2; KROK 3) kroki ćwiczenia.
Uwaga 2: Jeśli kolejny wykład na dany temat odbywa się następnego dnia, można doradzić studentom, aby ponownie obejrzeli filmy w domu i krytycznie ocenili swoją gotowość do dyskusji na następnym wykładzie.
KROK VI
Przerwa
KROK VII
Strategia wizualizacji w edukacji.
Wracając po przerwie, studenci/tki odtwarzają swoją wiedzę na temat wizualizacji, oglądając filmy o strategiach wizualizacji w procesie edukacyjnym (załącznik III).
Są również zaproszeni do uzupełnienia swoich zgłoszeń o nowe spostrzeżenia, które będą potrzebne w dyskusji.
KROK VIII
Przygotowanie do dyskusji „Czy nowoczesne metody, takie jak wizualizacja, są skuteczniejsze od metod klasycznych?”. Część 2.
Nowe spostrzeżenia wywołane przez obejrzenie większej ilości filmów są utrwalane na podstawie ćwiczenia Przed debatą: Narzędziownik- Ćwiczenia→ DEBATY, Ćwiczenie Przed debatą
Uwaga 1: na tym etapie wykładu zrealizowane są trzy (KROK 1; KROK 2; KROK 3) kroki ćwiczenia.
KROK IX
Dyskusja „Czy nowoczesne metody takie jak wizualizacja są skuteczniejsze od metod klasycznych?
Dyskusja „Czy nowoczesne metody, takie jak wizualizacja, są bardziej skuteczne niż metody klasyczne?” jest zorganizowana na podstawie ćwiczenia
Przed debatą: Narzędziownik- Ćwiczenia→ DEBATY, Ćwiczenie Przed debatą
Uwaga 1: na tym etapie wykładu KROK 4 ćwiczenia jest zakończony.
Uwaga 2: Bardzo ważne jest, aby pilnować czasu dyskusji i nie pozwolić, aby przeszkadzał.
Zaleca się przeznaczyć na dyskusję od 20 do 30 minut.
KROK X
Narzędzia do wizualizacji online.
Nauczyciel/-ka prezentuje narzędzia do wizualizacji online i proponuje studentom zapoznanie się z nimi, przeczytanie instrukcji obsługi (załącznik IV). Należy przeznaczyć na to 30 minut. Studenci są zachęcani do zadawania pytań i dzielenia się swoimi opiniami na temat analizowanych narzędzi.
KROK XI
Praca domowa.
Uczniowie mogą wypróbować metody wizualizacji w praktyce w domu, wykonując zadanie na podstawie ćwiczenia Narzędziownik – ćwiczenie – TWÓRZ.POŁĄCZ.KOLAŻ
MATERIAŁY DODATKOWE (KARTY PRACY, ILUSTRACJE, TESTY, NAGRANIA ITP.)
Załącznik I. Krótki filmik do debat Informacja zwrotna od studentów do studentów
https://www.youtube.com/watch?v=gS8oaosmh6M&ab_channel=EricaWarren
Załącznik II: Film o technikach (metodach) wizualizacji do dyskusji „Czy nowoczesne metody, takie jak wizualizacja, są bardziej skuteczne niż metody klasyczne
https://www.youtube.com/watch?v=4kr8EWFy1gw&t=9s&ab_channel=Lietuvosnacionalin%C4%97MartynoMa%C5%BEvydobiblioteka (w języku litewskim)
Aneks III. Film o wizualizacji w pedagogice do dyskusji „Czy nowoczesne metody, takie jak wizualizacja, są bardziej skuteczne niż metody klasyczne?
https://www.youtube.com/watch?v=g2qTCMprE2w&ab_channel=MrH%27sLearningResources
Załącznik IV. Lista narzędzi do wizualizacji: Creately; Stat Planet; Gunn Map 2; Many Eyes; Gliffy; Wordle; Visual.ly; Twitter Visualizer.