INTEGRACJA GRUPY

Wstęp teoretyczny

Stopień zintegrowania studentów/ek, ich wzajemne relacje między sobą, a także z nauczycielem/ką nie są bez znaczenia dla procesu uczenia się. W grupie, której uczestnicy dobrze się znają, gdzie panuje przyjazna atmosfera wszystkim (zarówno uczestnikom zajęć, jak i prowadzącemu) pracuje się lepiej. Jak dowodzą badania, aż 75% „nieoficjalnych” rozmów studentów/ek podczas zajęć dotyczy ich tematu i bezpośrednio przekłada się na lepsze zrozumienie poznawanego materiału. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na zbudowanie lub wzmocnienie relacji pomiędzy członkami grupy. Nabiera to szczególnego znaczenia w przypadku nauki realizowanej wyłącznie w formule online, kiedy interakcje między studentami/kami są często ograniczone, wymagają użycia innych kanałów i studenci/tki mogą potrzebować zachęty do ich podjęcia.

Momentem szczególnie istotnym dla integracji grupy jest POCZĄTEK KURSU/SEMESTRU. Warto przeprowadzić wtedy w nowych grupach ćwiczenia pozwalające studentom/kom poznać się między sobą, a w grupach, które pracowały ze sobą wcześniej, wzmocnić nawyki współpracy i wymiany myśli. Warto zadbać przy tej okazji także o ustalenie zasad kooperacji i organizacji zajęć tak, aby wszyscy ich uczestnicy czuli się w grupie bezpiecznie i komfortowo.

Ćwiczenie I: POZNAJMY SIĘ (wariant 1)

Ćwiczenie II: POZNAJMY SIĘ (wariant 2)

Ćwiczenie III: KONTRAKT GRUPOWY

Ćwiczenie IV: TEMATY ZAJĘĆ (wariant 1)

Ćwiczenie V: TEMATY ZAJĘĆ (wariant 2)

Ćwiczenie VI: CHALK TALKS

Ćwiczenie VII: ZAJĘCIA DODATKOWE

Accessibility