MOTYWACJA

Wstęp teoretyczny

Nadrzędnym celem motywacji w kształceniu jest pobudzenie do efektywnego działania i pogłębiania swojej wiedzy. Odpowiednia motywacja wpływa na sposób, w jaki realizowane są zadania, oddziałując na konkretne osiągnięcia i sukcesy, a także na radzenie sobie z porażkami. Dzięki niej poprzeczka może być stawiana coraz wyżej, zaś wyznaczanie (sobie samemu) coraz bardziej ambitnych celów współgra z wewnętrznym przekonaniem o konieczności ich spełnienia. Motywacje dzielą się na wewnętrzne (pragnienie zaspokojenia własnych potrzeb) i zewnętrzne (wzbudzenie potrzeb przez stosowanie nagród i kar). W przypadku motywacji ważne jest poznanie nie tylko umiejętności czy silnych i słabych stron studenta/ki, ale także (roz)poznanie jego potrzeb i oczekiwań. Istotne jest odpowiednie dookreślenie stawianych studentowi/ce zadań i to, by  tak je ustrukturyzować, by student/ka zrozumiał/a, że osiągnięcie wyznaczonego celu jest równoznaczne z możliwością zaspokojenia jego własnych potrzeb i realizacji jego celów, a także rozwoju swoich zainteresowań i zdolności. Motywowanie, będąc jednym z najważniejszych aspektów kształcenia, opiera się na zastosowaniu takich inspiracji i stymulatorów, dzięki którym student/ka zaakceptuje zasadność wykonywanych zadań (bez względu na to, czy wiąże się to z przyjemnością, czy nie) i będzie dążył do uczenia się. Ważna w tym kontekście będzie również ugruntowywanie wiary studenta/ki we własne możliwości pozwalające mu pomyślnie wykonać zadanie. Ważna będzie zatem nie tylko konstruktywna krytyka, ale też informacje wspierające poczucie jego własnej wartości. W kontekście motywacji niebywale istotne jest nastawienie nauczyciela.

Ćwiczenie I: (AUTO)MOTYWATORY – GDZIE ICH SZUKAĆ?

Ćwiczenie II: ZNAJDŹ UKRYTE SŁOWA

Ćwiczenie III: SPRAWDŹ SIĘ

Ćwiczenie IV: MOTYWACJA – PO CO MI ONA?

Ćwiczenie V: JAK CIĘ WIDZĄ, TAK CIĘ PISZĄ

Accessibility