KSZTAŁTOWANIE NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI
Wstęp teoretyczny
W trakcie ćwiczeń w zakresie zdobywania wiedzy i nowych umiejętności z wykorzystaniem ICT i serwisów internetowych mogą być efektywnie zastosowane metody: samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Metody te są oparte na aktywności uczniów podczas rozwiązywania problemów, sprzyjają przyswajaniu nowych wiadomości i stosowaniu ich w praktyce. Umożliwiają przekształcenie wiedzy biernej w wiedzę czynną. Można także efektywnie wykorzystać klasyczną metodę problemową, metodę przypadków, odwróconą klasę, metodę sytuacyjną, giełdę pomysłów, mikronauczanie, gry dydaktyczne. Umożliwia to kształtowanie nowych kompetencji, bardziej efektywną współpracę w grupie i komunikację. Pięć najważniejszych umiejętności koncepcyjnych to: analiza, komunikacja, kreatywne myślenie, przywództwo, rozwiązywanie problemów. |
Ćwiczenie I: ZDOBYWANIE WIEDZY I NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI POPRZEZ WIDEOTUTORIALE I DYSKUSJĘ (wersja 1)
Forma blended learning (synchroniczne MS Teams), asynchronicznie (Moodle, kurs e-learningowy EL)
W trakcie semestru; po drugich lub trzecich zajęciach
Forma blended learning, kontaktowo, zdalnie,
Synchroniczne online (MS Teams), asynchronicznie (Moodle, kurs e-learningowy EL)
Zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności – na przykład w zakresie udoskonalenia posługiwania się wybranymi aplikacjami biurowymi (MS Word, MS Power Point, MS Excel)
KROK I
Aktualizacja wiedzy oraz wstępne sprawdzenie jej poziomu (Ankieta w formie ustnej – zajęcia kontaktowe)
Testowanie (Testy/quizy w kursie e-learningowym w systemie Moodle lub w Quizz) studentów/ek przez prowadzącego/cą
KROK II
Podanie przykładowych tematów zadań grupowych (na przykład w postaci prezentacji multimedialnej) lub wybór tematów przez samych studentów/ki
KROK III
Podział na grupy 3-4 osobowe
KROK IV
Zapoznanie się przez grupy z videotutorialami, opracowanymi przez prowadzącego/cą i udostępnionymi w kursie EL lub na YouTube
KROK V
Dyskusja w każdej grupie na temat implementacji tematu, aktualnej wiedzy oraz wymagań dotyczących wykonania zadania.
Studenci/tki mają wyodrębnić główny aspekt problemu, naszkicować wzajemne relacje, dokonać segregacji zawartych treści, opracować konspekt do prezentacji tematu na podstawie udostępnionych videotutoriali.
Wszystkie tutoriale (ok. 10) są dostępne dla całej grupy. Mogą być wybrane zgodnie z logicznym układem planowanych i zalecanych etapów realizacji zadania/projektu lub według innego klucza. Grupy wybierają dowolny tutorial lub kierują się sugestiami prowadzącego/cej. Na kolejnym etapie (kolejnych zajęciach) przeglądają inne tutoriale i wykonują podobne czynności/działania jak opisane w poprzednich krokach.
- Studenci/tki, pracując w tradycyjnej/wirtualnej klasie nad wspólnym projektem zespołowym, uświadamiają sobie korzyści płynące ze wspólnie wykonanego zadania.
- Praca nad projektem grupowym, przedstawienie go na forum, opinie i ocena kolegów i koleżanek z wirtualnej klasy oraz nauczyciela/ki wzmacniają poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.
- Studenci/tki aktywnie komunikują się ze sobą za pomocą narzędzi komunikacyjnych (Chat, programy Skype, MS Teams, Google Meets, Google Documents, Forum, Grupy, e-mail inne) w dowolnym czasie i miejscu.
- Studenci/tki w kontaktach wirtualnych wspierają się za pomocą narzędzi internetowych niezależnie od czasu i miejsca.
- Studenci/tki za pomocą: Forum, Czat, E-mail, Systemu wewnętrznego wymiany wiadomości oraz modułów takich jak: Oceny, Zadanie, i in. analizują wraz z nauczycielem/ką i kolegami swoje postępy i wiedzą, co robić, aby poprawiać swoje wyniki.
– Nie wszyscy studenci/tki lubią pracę zespołową, w grupie.
+ Można zaproponować wykonanie zadania indywidualnego lub utworzyć niektóre grupy nie 3-4, 5-6 osobowe, a 2-osobowe
Ćwiczenie II: ZDOBYWANIE WIEDZY I NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI POPRZEZ DEMONSTRACJĘ I PRACĘ NAD ZADANIEM GRUPOWYM (wersja 2)
Forma blended learning (synchroniczne – MS Teams, asynchronicznie – Moodle)
W trakcie semestru; po drugich lub trzecich zajęciach
Forma blended learning (synchronicznie online – MS Teams, asynchronicznie – Moodle) podczas jednych zajęć i wykonania jednego ćwiczenia oraz przez cały okres trwania zadania projektowego
Zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności (na przykład w zakresie udoskonalenia posługiwania się wybranymi aplikacjami biurowymi – MS Word, MS Power Point, MS Excel)
KROK I
Aktualizacja wiedzy oraz wstępne sprawdzenie jej poziomu (Ankieta w formie ustnej – zajęcia kontaktowe)
Testowanie (Testy/quizy w kursie e-learningowym w systemie Moodle lub w Quizz) studentów/ek przez prowadzącego/cej
KROK II
Podanie przykładowych tematów zadań grupowych (na przykład w postaci prezentacji multimedialnej) lub wybór tematów przez samych studentów/ki
KROK III
Podział na grupy 5-6 osobowe, wybór lidera
KROK IV
W celu poszerzenia wiedzy i zademonstrowania praktycznego zastosowania materiału teoretycznego studentom/kom proponuje się videotutoriale oraz przykładowe wykonane zadanie w formie kopii ekranowych (pliki graficzne)
KROK V
Wykonanie zadań grupowych przez poszczególne zespoły
KROK VI
Wysłanie zadań na Forum kursu do oceny przez studentów/ki innych grup nawzajem (peer-to-peer assessment) oraz przez profil Zadanie (kurs EL w systemie Moodle) do oceny przez Prowadzącego/cą
KROK VII
Przedstawienie zadania na forum w trybie tradycyjnym lub online (przez MS Teams), komentarzy dotyczących celów, struktury, zastosowanych mediów, wykorzystanych źródeł oraz podziału obowiązków i wkładu każdego członka zespołu w wykonanie projektu.
- Studenci/tki, pracując w tradycyjnej/wirtualnej klasie nad wspólnym projektem zespołowym, uświadamiają sobie korzyści płynące ze wspólnie wykonanego zadania.
- Praca nad projektem grupowym, przedstawienie go na forum, opinie i ocena kolegów i koleżanek z wirtualnej klasy oraz nauczyciela/ki wzmacniają poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.
- Studenci/tki aktywnie komunikują się pomiędzy sobą za pomocą narzędzi do komunikowania się w trybie synchronicznym (Czat, Programy-komunikatory Skype, MS Teams, Google Meet, inne) i asynchronicznym (Forum, Grupy dyskusyjne, e-mail inne) w dowolnym czasie i dowolnym miejscu.
- Studenci/tki w kontaktach wirtualnych wspierają się za pomocą narzędzi internetowych niezależnie od czasu i miejsca
- Studenci/tki za pomocą: Forum, Czat, E-mail, Systemu wewnętrznego wymiany wiadomości oraz modułów takich jak: Oceny, Zadanie, i in. analizują wraz z nauczycielem/ką i kolegami/koleżankami swoje postępy i wiedzą, co robić, aby poprawiać swoje wyniki.
– Nie wszyscy studenci/tki lubią pracę zespołową lub grupową.
+ Można zaproponować indywidualne zadanie dla każdego studenta/ki lub stworzyć kilka grup 2-osobowych
Ćwiczenie III: ZDOBYWANIE WIEDZY I NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI POPRZEZ PRACĘ W GRUPACH I PREZENTACJE (wersja 3)
Google Drive, Google Apps (opcjonalnie MS Word, MS Power Point, MS Excel)
W trakcie semestru; po drugich lub trzecich zajęciach
Forma blended learning, kontaktowo oraz zdalnie
Synchronicznie online (MS Teams), asynchronicznie (Moodle, kurs e-learningowy EL)
Zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności (na przykład w zakresie udoskonalenia posługiwania się wybranymi aplikacjami biurowymi (MS Word, MS Power Point, MS Excel)
KROK I
Dyskusja na wybrany nowy temat w formie face-to-face lub online na przykład w MS-Teams, Google Meet lub innym komunikatorze
KROK II
Zaproszenie studentów/ek do przedstawienia swoich kompetencji, samoocena umiejętności w wybranym obszarze
KROK III
Zapoznanie (się) z wytycznymi zadania zaliczeniowego o charakterze grupowego projektu (przeglądając materiały kursu w wersji tekstowej, w formie videotutorialu przygotowanego wcześniej przez prowadzącego/cą). Na przykład:
Na podstawie opracowanego scenariusza przygotuj prezentację w jednym z wybranych przez Ciebie narzędzi, na przykład: Prezentacji Google, PowerPoint, Prezi, Impress lub innym. Prezentacja musi spełniać poniższe kryteria:
- Temat prezentacji jest zgodny z kierunkiem studiów/modułem/grupą tematów lub ma charakter ogólnoedukacyjny bądź wychowawczy. Jeśli nie jesteś związany z pedagogiką – tematyka może być dowolna, związana z Twoim kierunkiem studiów, zawodem.
- Struktura: hierarchiczna, modułowa, rozgałęziona.
- Zawiera elementy interaktywne: przyciski akcji (globalnie na wszystkich stronach), hiperłącze, menu interaktywne (z możliwością powrotu do menu), quiz, etc.
- Forma prezentacji – multimedialna (zawiera różne media: tekst, obiekty graficzne statyczne, dynamiczne, filmy (sekwencje wideo), pliki dźwiękowe (muzyka, narracje głosowe), tabele, wykresy, animacje, etc.) o oddziaływaniu polisensorycznym.
- Minimalna liczba slajdów – 15.
- W przypadku wykonania prezentacji przez zespól kilkuosobowy, liczba slajdów powiela się (15 slajdów razy liczba autorów).
- Na pierwszym slajdzie prezentacji podane są: tytuł prezentacji, imię i nazwisko autora/ów.
Na drugim slajdzie – Wprowadzenie (cele, adresaci, struktura prezentacji, zastosowane media, etc.)
Na ostatnim slajdzie prezentacji powinna być podana bibliografia z wykazem źródeł: drukowanych (tytuł pozycji, autor, wydawnictwo, miejsce wydania, rok wydania, liczba stron) oraz elektronicznych (w tym internetowych – adres strony WWW, opis, data wejścia).
Nazwa pliku zadania nie powinna zawierać polskich liter diakrytycznych oraz spacji.
KROK IV
Utworzony plik prezentacji można wysłać na serwer przez system Moodle i kurs e-learningowy, można umieścić np. na dysku Google Drive lub w przypadku filmu w serwisie YouTube; zamieścić na Forum do oceny wzajemnej przez kursantów danej grupy wirtualnej.
Jeżeli sprawia to problem, można skorzystać z poniższych instrukcji:
* Udostępnianie plików na Dysku Google
* Przesyłanie filmu na YouTube
* Zmiana ustawień prywatności filmu
W nazwie Zadania należy podać: tytuł oraz imię i nazwisko Autora.
Poniżej podane są kryteria, na podstawie których projekty będą oceniane:
1) Temat, idea
2) Ciekawa, bogata merytorycznie treść.
3) Struktura przejrzysta, logiczna, rozgałęziona z elementami interaktywnymi.
4) Wszystkie obiekty multimedialne dobrze dopasowane, wyraziste, czytelne, ostre, atrakcyjne. Najwyżej oceniane będą zasoby multimedialne własnego autorstwa.
5) Ciekawa, zbilansowana kolorystyka, zapewniony kontrast pomiędzy tłem a tekstem.
6) Praktyczna przydatność projektu i możliwość jego wykorzystania.
KROK V
Praca grupowa: Aby utrwalić i uogólnić wiedzę teoretyczną oraz rozwinąć umiejętności komunikacyjne, uczniowie mogą dzielić się na grupy po 5-6 osób i rozwiązywać test typu dopasuj odpowiedź lub krzyżówkę. Za rozwiązaną krzyżówkę grupa otrzymuje 3 punkty bonusowe. W trakcie zadania nauczyciel/ka sprawdza wyniki pracy praktycznej, wpisuje punkty do tabeli ocen i wyświetla ją na ekranie.
KROK VI
Badanie nastroju i stanu emocjonalnego studentów/ek.
Prowadzący/a prosi studentów/ki o ocenę swojego stanu emocjonalnego na zajęciach poprzez umieszczenie emotikonów w ramce, wyjście z lekcji / kursu e-learningowego w systemie Moodle, odpowiadające ich nastrojowi. Jest to rodzaj podsumowania wyników działań edukacyjnych studentów/ek, rodzaj samooceny i samooanalizy, która pozwala prowadzącemu/cej ocenić osiągnięte wyniki i swoją pracę.
- Studenci/tki w tradycyjnej/wirtualnej klasie, pracując nad wspólnym projektem zespołowym, uświadamiają sobie korzyści płynące ze wspólnie wykonanego zadania.
- Praca nad projektem grupowym, przedstawienie go na forum, opinie i ocena kolegów/koleżanek z wirtualnej klasy oraz nauczyciela/ki wzmacniają poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.
- Studenci/tki aktywnie komunikują się pomiędzy sobą za pomocą narzędzi do komunikowania się w trybie synchronicznym (Czat, Programy-komunikatory Skype, MS Teams, Google Meet, inne) i asynchronicznym (Forum, Grupy dyskusyjne, e-mail inne) w dowolnym czasie i dowolnym miejscu.
- Studenci/tki w kontaktach wirtualnych wspierają się za pomocą narzędzi internetowych niezależnie od czasu i miejsca
- Studenci/tki za pomocą: Forum, Czat, E-mail, Systemu wewnętrznego wymiany wiadomości oraz modułów takich jak: Oceny, Zadanie, i in. analizują wraz z nauczycielem/ką i kolegami swoje postępy i wiedzą, co robić, aby poprawiać swoje wyniki.
– Możliwe problemy techniczne z dostępem do materiałów lub ich odtwarzaniem.
+ Należy w formie ustnej lub poprzez przygotowanie instrukcji wskazać studentom/kom możliwe problemy i sposoby ich przezwyciężenia.
– Nie wszyscy studenci/tki lubią pracę zespołową, w grupie.
+ Można zaproponować wykonanie zadania indywidualnego lub utworzyć niektóre grupy nie 3-4, 5-6 osobowe, a 2-osobowe
Ćwiczenie IV: ZDOBYWANIE WIEDZY I NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI POPRZEZ KREOWANIE PROJEKTÓW Z WYKORZYSTANIEM APLIKACJI
Skype, Viber, WhatsApp, Social Media, FB, Twitter, Instagram, e-mail, Moodle, kurs e-learningowy (EL) oraz inne
Narzędzia do modelowania i wizualizacji rozumowania (ICT do tworzenia map wiedzy (Canva, MindMeister, Mindmapping, VOSviewer, CmapTools)
W trakcie semestru; po drugich lub trzecich zajęciach
Forma blended learning, kontaktowo oraz zdalnie; synchronicznie online (MS Teams), asynchronicznie (Moodle, kurs e-learningowy EL)
Forma blended learning, kontaktowo oraz zdalnie; synchroniczne online (Skype, Viber, WhatsApp, Social Media, FB, Twitter, Instagram), asynchronicznie (e-mail, Moodle, kurs e-learningowy (EL), Skype, Viber, WhatsApp, Social Media, FB, Twitter, Instagram)
Narzędzia do modelowania i wizualizacji rozumowania (ICT do tworzenia map wiedzy Canva, MindMeister, Mindmapping, VOSviewer, CmapTools)
Zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności w oparciu o metodę problemową (PBL)
KROK I
Wskazać i/lub udostępnić aplikacje do nauki (np. do zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez rozwiązanie problemu).
Dostęp do rozwiązań z innych grup lub rozwiązania referencyjnego (praca grupowa).
KROK II
Refleksja nad własnymi i innymi rozwiązaniami grupowymi (praca grupowa).
KROK III
Informacje zwrotne dla innych grup (praca grupowa).
KROK IV
Praca nad innymi powiązanymi sytuacjami problemowymi w celu uelastycznienia umiejętności (samodzielnie lub w grupach).
KROK V
Elektroniczny test(y) kompetencji (samodzielnie).
KROK VI
Elektroniczna samoocena i ocena wzajemna (samodzielnie).
KROK VII
Dostęp do spersonalizowanych informacji zwrotnych na temat wyników (testy i wzajemna ocena).
Postęp jest sprawdzany przez system, a studenci/tki mają dostęp do następnego kroku tylko wtedy, gdy poprzednie zostały wykonane. Ponadto uczącego się można zaprosić elektronicznie do określonego etapu (np. oceny wzajemnej). Ponadto nauczyciele/ki mają dostęp do procesu uczenia się i produktów poprzez komputerową dokumentację grup i osób uczących się, niezależnie od czasu i miejsca, mogą reagować natychmiast i elastycznie.
- Studenci/tki, pracując w tradycyjnej/wirtualnej klasie nad wspólnym projektem zespołowym, uświadamiają sobie korzyści płynące ze wspólnie wykonanego zadania.
- Praca nad projektem grupowym, przedstawienie go na forum, opinie i ocena kolegów/koleżanek z wirtualnej klasy oraz nauczyciela/ki wzmacniają poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.
- Studenci/tki aktywnie komunikują się pomiędzy sobą za pomocą narzędzi do komunikowania się w trybie synchronicznym (Czat, Programy-komunikatory Skype, MS Teams inne) i asynchronicznych (Forum, Grupy dyskusyjne, e-mail inne) w dowolnym czasie i dowolnym miejscu.
- Studenci/tki w kontaktach wirtualnych wspierają się za pomocą narzędzi internetowych niezależnie od czasu i miejsca
- Studenci/tki za pomocą: Forum, Czat, E-mail, Systemu wewnętrznego wymiany wiadomościami oraz modułów takich jak: Oceny, Zadanie, i in. analizują wraz z nauczycielem/ką i kolegami/koleżankami swoje postępy i wiedzą, co robić, aby poprawiać swoje wyniki.
– Możliwe problemy techniczne z dostępem do materiałów lub ich odtwarzanie.
+ Należy w formie ustnej lub poprzez przygotowanie instrukcji wskazać studentom/kom możliwe problemy i sposoby ich przezwyciężenia.
– Nie wszyscy studenci/tki lubią pracę zespołową, w grupie.
+ Można zaproponować wykonanie zadania indywidualnego lub utworzyć niektóre grupy nie 3-4, 5-6 osobowe, a 2-osobowe
Ćwiczenie V: KSZTAŁTOWANIE NOWEJ WIEDZY I NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI POPRZEZ BADANIA I METODĘ PROBLEMOWĄ PROBLEM-BASED LEARNING (PBL)
E-mail, Skype, Viber, WhatsApp, Social Media, FB, Twitter, Instagram, in. Google Doc
Współpraca wspierająca elektroniczną dokumentację procesu uczenia się i rezultatu edukacyjnego, na przykład: wspólna edycja dokumentów (Google Doc itp.)
W trakcie semestru; po drugich lub trzecich zajęciach
Forma blended learning, kontaktowo oraz zdalnie; synchronicznie online: Skype, Viber, WhatsApp, Social Media, FB, Twitter, Instagram; asynchronicznie: e-mail, Moodle, kurs e-learningowy EL, Skype, Viber, WhatsApp, Social Media, FB, Twitter, Instagram
Narzędzia do modelowania i wizualizacji rozumowania (ICT do tworzenia map wiedzy (Canva, MindMeister, Mindmapping, VOSviewer, CmapTools)
Zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności w oparciu o metodę problemową (PBL)
Organizacja nauczania – uczenia się, zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności w oparciu o metodę PBL
- Możliwe jest elastyczne tworzenie (pod)grup (mniejszych 2-3 osoby lub większych 5-8 osób) w oparciu o określone kryteria lub losowo czy zgodnie z życzeniem.
- Możliwa jest komunikacja niezależnie od czasu i miejsca (synchroniczna i asynchroniczna) e-mail, Skype, Viber, WhatsApp, Social Media, FB, Twitter, Instagram, in.
- Współpraca wspierająca elektroniczną dokumentację procesu uczenia się i rezultatu edukacyjnego (na przykład: wspólna edycja dokumentów (Google Doc) itp.). Burza mózgów, tworzenie interaktywnego projektu (mural.ly)
- Dostępna jest funkcja kalendarza do planowania.
Zasoby edukacyjne
- Materiały dydaktyczne mogą być udostępniane w różnych formatach (mini wykłady / unity itp.) w kursach LMS, na stronach CMS, w Repozytoriach, video na YouTube, w Social Media, FB, Twitter, Instagram, in.
- Narzędzia do modelowania i wizualizacji rozumowania (ICT do tworzenia map wiedzy (…przykłady Canva, MindMeister, Mindmapping, VOSviewer, CmapTools …), modelowanie, wizualizacja 3D, itp.) Są dostępne Open Source lub mogą być zintegrowane ze środowiskiem LMS lub innym.
- Można zdefiniować elastyczny i adaptacyjny (warunkowy) dostęp (dla grup, studentów/ek itp.) do zasobów i produktów edukacyjnych.
Korepetycje / Tutoring
- Elektroniczny wgląd w proces pracy i produkty uczenia się grup edukacyjnych i jednostki są możliwe.
- Istnieją opcje elastycznej komunikacji z indywidualnymi studentami/kami, małymi grupami i całą grupą.
- (Indywidualne) ścieżki uczenia się (z kamieniami milowymi, terminami), w tym automatyczna informacja zwrotna na temat stanu procesu uczenia się, mogą być zdefiniowane.
Assessment / Ocena
- (Adaptacyjny) system testowy może określić poziom kompetencji studentów/ek.
- Dostępnych jest szereg elektronicznych narzędzi oceny (w tym e-portfolio) do formatywnej i sumatywnej oceny efektów uczenia się (umiejętności techniczne, społeczne i osobiste).
- Elektroniczny system zindywidualizowanej, automatycznej informacji zwrotnej, w tym wskazówki dotyczące rozwiązań lub odniesienia rozwiązania są dostępne.
- Istnieją możliwości wzajemnej informacji zwrotnej, w tym zindywidualizowanej i anonimowej informacji zwrotnej.
KROK I
Prezentacja problemu (lub zakresu tematycznego problemów).
KROK II
Elastyczny podział na (pod)grupy (mniejsze 2-3 osoby lub większe 5-8 osób) w oparciu o określone kryteria, losowo lub zgodnie z życzeniem.
KROK III
Formułowanie hipotezy lub kilku hipotez.
KROK IV
Weryfikacja, co jest znane, a co należy jeszcze poznać.
KROK V
Wyszukiwanie niezbędnych informacji (samokształcenie, self-direction study).
KROK VI
Dzielenie się z grupą zdobytą wiedzą
KROK VII
Ocena postępów studentów/ek, dopóki nie rozwiążą problemu
KROK VIII
Podsumowanie swojej wiedzy
KROK IX
Studenci/tki przedstawiają swoje rozwiązanie i sposób uczenia się (dodatkowe źródło: http://www.youtube.com/watch?v=J63e_YSntuo)
- Studenci/tki w tradycyjnej/wirtualnej klasie, pracując nad wspólnym projektem zespołowym, uświadamiają sobie korzyści płynące ze wspólnie wykonanego zadania.
- Praca nad projektem grupowym, przedstawienie go na forum, opinie i ocena kolegów/koleżanek z wirtualnej klasy oraz nauczyciela/ki wzmacniają poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.
- Studenci/tki aktywnie komunikują się pomiędzy sobą za pomocą narzędzi do komunikowania się w trybie synchronicznym (Czat, Programy-komunikatory Skype, MS Teams inne) i asynchronicznym (Forum, Grupy dyskusyjne, e-mail inne) w dowolnym czasie i dowolnym miejscu.
- Studenci/tki w kontaktach wirtualnych wspierają się za pomocą narzędzi internetowych niezależnie od czasu i miejsca
- Studenci/tki za pomocą Forum, Czat, E-mail, Systemu wewnętrznego wymiany wiadomościami oraz modułów takich jak: Oceny, Zadanie, i in. analizują wraz z nauczycielem/ką i kolegami/koleżankami swoje postępy i wiedzą, co robić, aby poprawiać swoje wyniki.
– Możliwe problemy techniczne z dostępem do materiałów lub ich odtwarzaniem.
+ Należy w formie ustnej lub poprzez przygotowanie instrukcji wskazać studentom/kom możliwe problemy i sposoby ich przezwyciężenia.
– Nie wszyscy studenci/tki lubią pracę zespołową, w grupie.
+ Można zaproponować wykonanie zadania indywidualnego lub utworzyć niektóre grupy nie 3-4, 5-6 osobowe, a 2-osobowe
Źródła:
Materiały własne (E. Smyrnova-Trybulska)
Materiały kursu TIK https://el.us.edu.pl/wsne (autor E. Smyrnova-Trybulska)
E. Smyrnova-Trybulska (2009), O niektórych psychologiczno-pedagogicznych i organizacyjnych aspektach nauczania i komunikowania się w zespole wirtualnym. W: Komunikowanie się a jakość życia człowieka. Perspektywa pedagogiczna, s. 54-66, Wydawca Racibórz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej
MOOC na platformie Navoica https://navoica.pl/courses/course-v1:UniwersytetSlaski+ME_01+2021_2/courseware/ef12695ddc2b41b0a3d675cf4d301da7/f74f2c3170d14128b5cd0eab43159665/1?activate_block_id=block-v1%3AUniwersytetSlaski%2BME_01%2B2021_2%2Btype%40vertical%2Bblock%40dc60dde660f54c07b018258b45c9e64e (autor E. Smyrnova-Trybulska)
Patel J.G. PBL https://www.slideshare.net/jalpaJalpa/problem-based-learning-70785320