PROJECT BASED LEARNING

Wstęp teoretyczny

Projekt to zestaw różnych zadań, które składają się na realizację założonego celu, jakim może być udzielenie odpowiedzi na złożone pytanie, znalezienie rozwiązania określonego problemu lub stworzenie produktu lub usługi. Aby wykonać zadania studenci/tki wykorzystują posiadane już umiejętności, ale w toku prac zyskują także nowe. Warto dodać, że nie ma szczegółowych wytycznych dotyczących tego, jak długo powinien trwać projekt – może to być dzień, tydzień, miesiąc, a nawet rok. 

O metodzie projektowej możemy mówić, kiedy:

  • studenci/tki są w pełni odpowiedzialni/ne za wykonanie zadania;
  • zadania mają interdyscyplinarny charakter;
  • studenci/tki sami/same decydują, jak wykonają zadanie (projekty mogą być prowadzone w różny sposób, nie ma jednej dobrej drogi prowadzącej do celu);
  • studenci/tki decydują o podziale zadań (jeśli projekt ma charakter grupowy).

PBL to metoda, która pobudza kreatywność i wspiera niezależność studentów. Pomaga również rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów, współpracy w grupie i krytycznego myślenia. Jest oczywiste, że planowanie i nadzorowanie projektów wymaga od nauczyciela/ki zaawansowanej wiedzy dydaktycznej, a zatem niedoświadczeni nauczyciele/ki unikają tej metody. Co więcej, wymaga ona skrupulatnego planowania i może być bardzo czasochłonna. Jeśli jednak realizuje się ją poprawnie, przyczynia się do znaczącego rozwoju studentów/ek.

Ćwiczenie I: UCZMY SIĘ RAZEM!

Ćwiczenie II: JAK INTERPRETOWAĆ WIADOMOŚCI?

Ćwiczenie III: PROMUJMY HUMANISTYKĘ!

Ćwiczenie IV: OPOWIEŚCI CYFROWE

Ćwiczenie V: PROJEKT KREATYWNY Z UŻYCIEM KODÓW QR

Čapek, R. (2015). Moderní Didaktika: Lexikon výukových A Hodnoticích Metod. Grada.

Accessibility