PRACA GRUPOWA

Wstęp teoretyczny

Współczesna pedagogika bardzo wysoko ceni pracę grupową. Jest ona bardzo użyteczna, bo uczy zarówno dobrej organizacji pracy, jak i współpracy z osobami o bardzo różnych cechach. 

Studenci/tki zazwyczaj cenią sobie metody aktywizujące, które pomagają im zaangażować się w zajęcia, szybciej i lepiej osiągać założone cele. Praca w grupach rozwija też umiejętności komunikacyjne studentów/ek, uczy planować prace, unikać konfliktów, pełnić określone funkcje i obiektywnie oceniać rezultaty. Student/ka staje się pełnoprawnym uczestnikiem procesu nauczania, a nie jedynie jego obserwatorem. Nauczyciel/ka może natomiast obserwować każdego studenta/studentkę i pomagać mu indywidualnie. Członkowie grupy pomagają sobie, stymulują się i motywują nawzajem. Praca w grupach sprzyja rozwojowi osobistemu studentów/ek i pozwala szybciej przyswajać wiedzę. 

Praca w grupach poprawia relacje między studentami/kami, buduje atmosferę zaufania i współpracy, pozwala też docenić wagę takich elementów, jak osobiste zaangażowanie czy pozytywna samoocena. Studenci/tki mogą rozwijać kreatywność, umiejętności komunikacyjne i społeczne.

Organizując pracę grupową, należy pamiętać o takim zaprojektowaniu zadań, aby zachęcały do współpracy, skoordynowania wysiłków i zaplanowania indywidualnego wkładu każdego z członków grupy w finalny efekt. Ocena powinna uwzględniać raczej wynik, który osiągnęła cała grupa, a nie jej pojedynczy członkowie. Studenci/tki będą się lepiej uczyć efektywnej współpracy, jeśli będą mieli okazję poddać ten proces refleksji w grupie.  Jak dowodzą badania, studenci/tki uczą się lepiej w grupach mieszanych, do których należą osoby różnej płci i o zróżnicowanych zdolnościach. Heterogeniczność grup bywa nawet uważana za warunek podstawowy wszelkiej współpracy.

Proces uczenia się w grupie jest bardziej „realistyczny” niż tradycyjne formy uczenia się: w życiu najczęściej podejmujemy decyzje, komunikując się z członkami różnych małych grup lub współpracownikami zespołów. Te decyzje wynikają z jednej strony z umiejętności osiągania kompromisu, z drugiej z umiejętności dokonania wyboru najcenniejszej opinii sformułowanej przez kogoś w grupie.  Pandemia ograniczyła możliwości współpracy w procesie dydaktycznym, tym bardziej nauczyciele/ki powinni być zmotywowani do poszukiwania sposobów, aby zaproponować swoim uczniom efektywne formy współpracy online.

Ćwiczenie I: SESJA DIALOGOWA

Ćwiczenie II: WYWIAD

Ćwiczenie III: NAPISZMY KSIĄŻKĘ

Ćwiczenie IV: ZYGZAK

Ćwiczenie V: WALIZKA Z WIEDZĄ

Accessibility