REFLEKSJA

Wstęp teoretyczny

Uczenie się przez całe życie staje się nieodzownym elementem doświadczenia każdego, kto chce się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności. Dlatego zdolność do uczenia się i poddawania refleksji własnych doświadczeń jest tak ważna. Klasyczny paradygmat nauczania, oparty na transmisji wiedzy i ukierunkowany na pracę indywidualną traci na znaczeniu. Zastępuje go nowoczesny paradygmat oparty na interakcji pomiędzy nauczycielem/ką i uczniami/uczennicami, dzięki której zdobywana jest i przyswajana wiedza, paradygmat uwzględniający rolę krytycznego myślenia i umiejętności współpracy. W ciągle zmieniającym się społeczeństwie nauczyciel/ka staje się partnerem/ką ucznia/uczennicy, jego/jej pomocnikiem, nie jest już tylko kimś, kto przekazuje wiedzę, ale kimś, kto pozwala zrozumieć jej znaczenie. Refleksyjności w edukacji służy na pewno uczenie się przez doświadczenie. Refleksja nie ogranicza działania, przeciwnie: zachęca do podejmowania nowych prób mimo popełnionych błędów, motywuje do stawiania nowych hipotez i testowania ich poprzez eksperymenty.

Podsumowując, powiedzieć można, że refleksja w edukacji to postawa aktywna, wykorzystująca krytyczne myślenie do analizy zarówno tego, co dzieje się w umyśle uczącego się, jak i efektów jego działań. Pozwala nie tylko ocenić jego osiągnięcia, ale też zidentyfikować obszary problematyczne, odnaleźć równowagę między teorią a praktyką.

Mówiąc o refleksji w edukacji, musimy pamiętać, że nauczyciel/ka jest niezwykle ważnym elementem tego procesu. To on musi zadawać pytania typu: „Kto?”, „Jak?”, „Dlaczego?”. Nauczyciele/ki muszą też brać pod uwagę okoliczności, w jakich odbywa się nauczanie (online, blended, kontaktowo). To one określają możliwe sposoby wspierania rozwoju zdolności do refleksji, do zdobywania i rozumienia nowych doświadczeń.

Ćwiczenie I: CO? I CO? I CO TERAZ?

Ćwiczenie II: MÓJ AKADEMICKI BLIŹNIAK

Ćwiczenie III: DOSKONALMY SIĘ RAZEM!

Ćwiczenie IV: WYKRES SAMOOCENY UMIEJĘTNOŚCI

Ćwiczenie V: TWORZENIE. ŁĄCZENIE.KOLAŻ

Accessibility