ROZGRZEWKA

Wstęp teoretyczny

Tzw. energizery, czyli „przerywniki”, „rozgrzewki” lub z angielskiego „lodołamacze” (ang. ice breakers) to ważny element zajęć prowadzonych zarówno w formule kontaktowej, jak i online, ponieważ nadają dynamikę procesowi dydaktycznemu. Zazwyczaj mają formę prostej, krótkiej, aktywizującej zabawy. Mogą być prowadzone na początku zajęć, wtedy pozwolą na wprowadzenie dobrej atmosfery i łatwiejsze przedstawienie nowego tematu lub w ich trakcie, gdy spada uwaga i koncentracja studentów/ek, a dzięki przeprowadzonemu ćwiczeniu uczestnicy stają się bardziej ożywieni, zaktywizowani. Zabawy tego typu sprzyjają integracji, budowaniu dobrych relacji i zaufania w grupie. Mają również na celu pobudzenie emocji, często wywołanie śmiechu, co ułatwia „rozluźnienie” atmosfery, a także późniejsze wejście w różnego rodzaju interakcje społeczne. Mogą być także pomocne w przypadku trudnych sytuacji, potrzeby rozładowania emocji, przekierowania uwagi na inne sprawy. Wiele energizerów zawiera element ruchu / aktywności fizycznej, co z kolei zmniejsza stres i sprzyja lepszemu zapamiętywaniu. Rodzaj ćwiczenia powinien być dobrany do specyfiki grupy oraz konkretnej sytuacji (ćwiczenia aktywizujące, odprężające itd.). Warto pamiętać, że ćwiczenia nie powinny trwać zbyt długo, pozostawiając raczej poczucie niedosytu.

Ćwiczenie I: POKAŻ COŚ… (wersja 1)

Ćwiczenie II: POKAŻ COŚ... (wersja 2)

Ćwiczenie III: OPOWIADANIE HISTORII

Ćwiczenie IV: AUTOSTRADA

Ćwiczenie V: KTO LUBI…

Accessibility