SPRAWDZENIE STOPNIA ZROZUMIENIA NAUCZANYCH TREŚCI

Wstęp teoretyczny

Ponieważ każdy student/ka przyswaja informacje w inny sposób i w innym tempie jest rzeczą ważną, aby mieć pewność, że przed przejściem do kolejnego elementu budowanej w trakcie zajęć wiedzy wszyscy ich uczestnicy opanowali prezentowane dotąd treści i że zostały one zrozumiane w odpowiedni sposób. Czasem wystarczy w tym celu zadać kilka pytań kontrolnych, czasem potrzebne są bardziej rozbudowane ćwiczenia. Przyczyny niezrozumienia przez całą grupę lub przez część studentów/ek omawianego materiału mogą być różne: zbyt trudny lub niedostosowany do możliwości percepcyjnych części studentów/ek sposób prezentacji treści, brak ćwiczeń praktycznych umożliwiających sprawdzenie w praktyce poznanej teorii, ale też chwilowa dekoncentracja studentów/ek. Przyczyną niezrozumienia może być również brak odpowiedniego kontekstu lub przygotowania teoretycznego, które nauczyciel/ka uznał za oczywiste. W przypadku zajęć zdalnych czynników wpływających na dłuższe lub krótsze „wyłączenie” się z zajęć może być więcej niż w trakcie spotkań kontaktowych, dochodzą bowiem takie czynniki, jak choćby chwilowe problemy techniczne, sytuacja domowa odwracająca uwagę od zajęć, a być może nawet wymagająca natychmiastowej interwencji, a zatem odejścia od komputera. Dlatego tak ważne jest, aby przed przystąpieniem do kolejnej części zajęć, czyli przed wprowadzeniem kolejnej partii materiału, upewnić się, że wszyscy studenci/tki w wystarczającym stopniu zrozumieli dotychczas przekazane informacje. Jeśli okaże się, że cała grupa nie zrozumiała nauczanych treści, należy powtórzyć tę partię materiału – najlepiej korzystając z innej metody podawczej i stosując inne ćwiczenia. Jeśli część studentów/ek ma problem ze zrozumieniem materiału, podczas kiedy inni opanowali go bardzo dobrze, konieczne jest zaplanowanie dodatkowych ćwiczeń, które pozwolą wyrównać poziom zrozumienia nauczanych treści (można tu skorzystać np. z peer-tutoringu i zaplanować ćwiczenia tak, żeby studenci/tki, którzy opanowali materiał pomogli w jego zrozumieniu tym, którzy mieli z nim problem lub wykorzystać pracę w grupach, zadając studentom/kom, którzy/re nie mieli/miały problemu ze zrozumieniem nauczanych treści ćwiczenia utrwalające ich wiedzę, a dla grup mających problemy ze zrozumieniem materiału, planując powtórzenie prezentowanych treści pod okiem nauczyciela/ki).

Ćwiczenie I: BURZA MÓZGÓW

Ćwiczenie II: PYTANIA KONTROLNE

Ćwiczenie III: KTO PYTA NIE BŁĄDZI

Ćwiczenie IV: PODSUMOWANIE PRACY GRUPOWEJ

Ćwiczenie V: QUIZ

Ćwiczenie VI: EDUKACYJNY SPEED DATING

Accessibility