PRACA W ŚRODOWISKU WIELOKULTUROWYM

Wstęp teoretyczny

Internacjonalizacja uczelni wyższych stała się priorytetem wielu systemów edukacyjnych. Dzięki możliwości wymian międzynarodowych studenci/tki mogą nie tylko zrealizować część swoich studiów na zagranicznym uniwersytecie, ale także poznać kulturę, zwyczaje, język oraz mieszkańców krajów goszczących. Studenci/tki z wymian międzynarodowych uczestniczą w zajęciach na takich samych zasadach jak studenci/tki krajowi, dlatego jednym z najważniejszych elementów zajęć jest włączenie tych studentów/ek do pracy i nauki, ich aktywizacja oraz poznawanie reprezentowanych przez nich kultur i zwyczajów. 

Zdarza się, że studenci/tki z wymian międzynarodowych czują się wyłączeni a ich obecność i aktywność na zajęciach jest bierna. Dodatkowo, uwarunkowania społeczne i kulturowe, bariera językowa, nastawienie do mieszkańców kraju goszczącego oraz problemy z akomodacją mogą ograniczać aktywność studentów/ek z wymiany międzynarodowej, co skutkuje niechęcią do współpracy, strachem oraz nieufnością. 

W przypadku prowadzenia zajęć w grupie, której członkami są studenci/tki z wymiany międzynarodowej, kluczowym elementem jest budowanie poczucia wspólnoty i przynależności a zasady współpracy muszą być jednakowe dla wszystkich jej członków.

Ćwiczenie I: SIEĆ

Ćwiczenie II: WYWIAD Z EKSPERTEM

Ćwiczenie III: KTO WIE?

Ćwiczenie IV: W MOIM KRAJU…

Ćwiczenie V: WSPÓLNY PROJEKT

Accessibility