WYJAŚNIENIE/DEMONSTRACJA
Wstęp teoretyczny
Wyjaśnienie i demonstracja to elementy pojawiające się często na zajęciach. Mają kluczowe znaczenie przy wprowadzaniu nowych informacji czy materiału. Za ich pomocą staramy się przekazać nowe wiadomości i ułatwić zrozumienie omawianego tematu. Demonstracja może też służyć temu, aby sprawdzić czy potwierdzić nowo zdobytą wiedzę.
Mimo że te elementy, jak się zazwyczaj uważa, są domeną aktywności nauczyciela/ki, stanowiąc rodzaj formy wyłącznie podawczej, nie zawsze musi tak być. Warto wspomnieć, że zaangażowanie studentów/ek także w ten element zajęć może mieć bardzo pozytywny wpływ na efekty uczenia się.
Ćwiczenie I: UKŁADANKA
Prezi + dowolny komunikator (Google Meet, Zoom, etc.)
Pierwsze zajęcia/ dowolne zajęcia w semestrze/ ostatnie zajęcia; wprowadzająca i główna część zajęć
Online/blended/kontaktowo
Synchronicznie
Zaprezentowanie nowego materiału/informacji. Rozwinięcie umiejętności prezentowania i pracy w zespole
KROK I
Przed zajęciami nauczyciel/ka dzieli nowy materiał, informacje lub problem, który zamierza omówić na 3-4 części czy aspekty.
KROK II
Podczas zajęć studenci/tki są dzieleni na 3-4 grupy – każdej grupie zostaje przypisana jedna z wydzielonych wcześniej części/aspektów.
KROK III
Zadaniem każdej grupy jest znalezienie informacji na przypisany im temat (w dokumentach, w Internecie itp.) i przygotować z ich wykorzystaniem prezentacji Prezi dla pozostałych grup. Studenci/tki przygotowują też handouty podsumowujące ich prezentacje. Handouty można udostępnić w chmurze.
KROK IV
Grupy pokazują swoje prezentacje – po każdej następuje sesja pytań i odpowiedzi.
- Aktywne zaangażowanie ułatwia studentom/kom naukę
- Studenci/tki mogą rozwijać umiejętności prezentacji i współpracy w grupie
- Prezentacje i handouty stanowią materiał, do którego studenci/tki zawsze mogą sięgnąć, aby przypomnieć sobie dane zagadnienie
– Ponieważ studenci/tki przygotowują prezentacje na temat, który nie jest im znany, może się zdarzyć, że wykorzystają błędne informacje.
+ Nauczyciel/ka monitoruje pracę wszystkich grup i pomaga studentom/kom uniknąć błędów w prezentacjach (KROK 3)
+ Nauczyciel/ka słucha uważnie prezentacji i poprawia błędy (KROK 4)
Ćwiczenie II: ROZWIJANIE KOMPETENCJI LEKSYKALNYCH WYKORZYSTANIE KORPUSU NA ZAJĘCIACH JĘZYKOWYCH
LMS Moodle (automatycznie sprawdzane testy)
Compleat Lexical Tutor
W trakcie semestru; w głównej części zajęć
Online
Asynchronicznie
Wzbogacenie słownictwa. Ćwiczenie struktur gramatycznych. Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem.
Studenci/tki pracują na tekstach w LMS Moodle z wykorzystaniem Compleat Lexical Tutor.
Wykorzystywane w tym ćwiczeniu teksty mogą być albo oryginalne, albo adaptowane (na podstawie artykułów prasowych czy fragmentów książek).
KROK I
Przygotowany przez nauczyciela/kę test na czytanie ze zrozumieniem jest udostępniony studentom/kom na platformie Moodle.
KROK II
Przed przystąpieniem do lektury studenci/tki powinni się skupić na wybranych terminach i/lub trudnych wyrażeniach. Nauczyciel/ka dostarcza studentom/kom definicje i prosi ich o dopasowanie terminów do odpowiednich definicji, albo prosi o sprawdzenie znaczenia poszczególnych terminów w tekście.
*Wykorzystanie Compleat Lexical Tutor jest polecane dla wzbogacenia słownictwa.
KROK III
Po przeczytaniu tekstu studenci/tki mają za zadanie wykonać różne ćwiczenia skupiające się na rozumieniu tekstu. Na przykład:
- pytania wielokrotnego wyboru (jeśli nie określimy ilości poprawnych odpowiedzi dla każdego pytania, zadanie staje się trudniejsze)
- pytania typu prawda/fałsz
- uzupełnienie luk w tekście odpowiednim słowem (wybieranym z listy lub bez listy, ale na przykład z pierwszą literą czy sylabą itp.)
- układanie pytań do podanych odpowiedzi
- dopasowywanie obiektów do ich funkcji
- dopasowywanie nagłówków do paragrafów.
- Tryb asynchroniczny daje studentom/kom czas, aby mogli/ły pracować w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb
- Studenci/tki mogą wzbogacić słownictwo i rozwinąć sprawność czytania ze zrozumieniem
– Pracując asynchronicznie, niektórzy studenci/tki mogą się czuć wyizolowani/e i odczuwać brak motywacji.
+ Korzystanie z forum dyskusyjnego Moodle może zminimalizować to ryzyko.
Ćwiczenie III: WCIĄGAJĄCE PREZENTACJE
W trakcie semestru; w głównej części zajęć
Online/kontaktowo
Synchronicznie
Wzmocnienie interakcji między studentami/kami a nauczycielem/ką. Szybkie zebranie opinii studentów/ek. Zaangażowanie studentów/ek w wykład.
Do zastosowania zarówno w trybie zdalnym, jak i kontaktowym.
KROK I
Przed zajęciami:
Korzystając z aplikacji Mentimeter, nauczyciel/ka przygotowuje prezentację składającą się ze slajdów zawierających różne pytania i ankiety.
KROK II
Podczas zajęć:
Nauczyciel/ka wprowadza nowy materiał, używając interaktywnej prezentacji (Mentimeter). Studenci/tki biorą udział w prezentacji za pomocą swoich przenośnych urządzeń (smartfonów, tabletów). Dzięki aplikacji studenci/tki są w pewien sposób zaangażowani/e w prezentację nowego materiału (odpowiadają na pytania, głosują itp.).
KROK III
Ostatni slajd daje studentom/kom możliwość wyrażenia swojej opinii (opcja: chmura słów)
- Podczas zajęć prowadzonych w trybie synchronicznym użycie aplikacji wzmaga zaangażowanie studentów/ek
- Na zajęciach asynchronicznych użycie aplikacji ułatwia zgromadzenie opinii wszystkich studentów/ek (trudno byłoby pozwolić się wypowiedzieć każdemu, kto się zgłosił, bo mogłoby to zająć za dużo czasu)
– Ponieważ w tym ćwiczeniu wykorzystywane są pytania ankietowe, może się ono okazać czasochłonne.
+ Jeśli nauczyciel/ka ograniczy ilość pytań ankietowych do 2-3, nie powinno to znacząco wpłynąć na wydłużenie procesu dydaktycznego, a całość nie straci na interaktywności i atrakcyjności
Ćwiczenie IV: WSPÓŁPRACA NA ODLEGŁOŚĆ
G-Suite, Office 365
W trakcie semestru; w głównej części zajęć
Online
Asynchronicznie
Wyrabianie nawyku współpracy przy rozwiązywaniu problemów. Ćwiczenie umiejętności wyjaśniania poszczególnych problemów innym studentom/kom. Pokazywanie, jak osiąga się konsensus. Dzielenie się informacjami z innymi studentami/kami.
KROK I
Nauczyciel/ka przygotowuje wspólnie ze studentami/kami dokument współdzielony (Google Docs lub Office 365). Dokument zawiera różne zadania, nad którymi studenci/tki mogą pracować. Na przykład:
- wyjaśnienie określonej terminologii
- znalezienie konkretnych informacji
- przygotowanie pokazu slajdów
- itp.
Lista zależy od tematu, który ma być omawiany.
KROK II
Każdy student/ka wybiera zadanie i usuwa je z listy. Wybrane zagadnienie nie jest już widoczne dla pozostałych studentów/ek.
KROK III
Studenci/tki wykonują zadania, a po ich ukończeniu dzielą się wynikami z pozostałymi osobami w grupie i nauczycielem/ką.
KROK IV
Każdy student/ka wybiera pracę innego studenta/ki i przygotowuje komentarze na jej temat (lektura koleżeńska).
Następnie autor odpowiedzi współpracuje zdalnie z autorem komentarza, aby przygotować poprawioną wersję rozwiązania zadania.
KROK V
Na końcu powstaje rozbudowany dokument zawierający rozwiązania wszystkich zadań. Nauczyciel/ka sprawdza i poprawia dokument.
- Studenci/tki uczą się współpracy online
- Studenci/tki uczą się krytycznie analizować i oceniać rezultaty pracy innych studentów
- Studenci/tki przygotowują materiały, które mogą wykorzystać do dalszej nauki
– Studenci/tki mogą podchodzić niechętnie do oceniania prac innych studentów.
+ Przed przystąpieniem do zadania nauczyciel/ka powinien wyjaśnić studentom/kom zalety lektury i oceny koleżeńskiej.
– Czytając i korygując prace kolegów/koleżanek, studenci/tki mogą nie wiedzieć, na co powinni zwrócić uwagę.
+ Nauczyciel/ka powinien wesprzeć w tej kwestii studentów/ki, dostarczając im listę kryteriów, które powinni uwzględnić, oceniając prace kolegów/koleżanek.
Ćwiczenie V: DEKODUJ I UCZ SIĘ!
Generator kodów QR (np. https://www.the-qrcode-generator.com, https://www.qr-code-generator.com)
Aplikacja do odczytywania kodów QR
W trakcie semestru; w głównej części zajęć
Kontaktowo
Synchronicznie
Wprowadzenie nowych informacji. Przedstawienie treści zajęć w przystępnej formie. Rozwijanie zdolności komunikacyjnych. Opanowanie działania kodów QR.
Najlepiej jest przeprowadzić tę aktywność w dwóch częściach – na dwóch lekcjach, ewentualnie częściowo w domu, częściowo na zajęciach. W części 1. studenci/tki przygotowują kody QR, w części 2. pracują z nimi.
Niektóre generatory kodów QR pozwalają tworzyć kody w różnych kolorach. Może to ułatwić rozróżnienie kodów przygotowanych przez różne grupy czy pary studentów/ek.
Warto przypomnieć, że zakodować można nie tylko teksty, ale też obrazy, dźwięki czy inne materiały multimedialne.
KROK I
Studenci/tki są dzieleni/one na pary lub grupy. Każda z nich dostaje następnie zestaw pytań dotyczących konkretnego tematu, na które ma znaleźć odpowiedzi i skonsultować ich poprawność z nauczycielem/ką.
KROK II
Kiedy odpowiedzi są gotowe, studenci/tki przygotowują dwa zestawy kodów QR – jeden z pytaniami, drugi z odpowiedziami.
KROK III
Wydrukowane kody QR są potem rozmieszczane w różnych miejscach w sali. Studenci/tki skanują kody ukrywające pytania i starają się znaleźć właściwe odpowiedzi na każde z nich.
KROK IV
Każda grupa, która skończy, podchodzi do nauczyciela/ki, który/a sprawdza wyniki pracy.
- Studenci/tki współuczestniczą w przygotowaniu zajęć
- Studenci/tki uczą się współpracy w grupach
- Studenci/tki pracują ze zróżnicowanymi materiałami – tekstowymi, graficznymi, dźwiękowymi itp.
- Ćwiczenie wymaga poruszania się, co jest korzystne dla kinestetyków
- Ćwiczenia ma uniwersalne zastosowanie – można je wykorzystać w bardzo różnych dziedzinach
– Niektórzy studenci/tki mogą nie mieć odpowiedniego urządzenia lub aplikacji.
+ Nauczyciel/a może zdecydować, że każda grupa używa tylko jednego urządzenia.
Ćwiczenie VI: SŁUCHAJ UWAŻNIE
Google Forms
Podczas dowolnych zajęć w semestrze; w głównej części zajęć
Online/blended/kontaktowo
Synchronicznie
Podtrzymanie uwagi studentów/ek. Podkreślenie kluczowych elementów zajęć. Dostarczenie studentom/kom notatek, z których będą mogli skorzystać podczas powtórek czy dalszych studiów.
KROK I
Zanim nauczyciel/ka rozpocznie prezentowanie nowych treści, wręcza studentom/kom kartę pracy z różnymi zadaniami do wykonania. Karta ma zostać uzupełniona podczas słuchania prezentacji nauczyciela/ki.
KROK II
Poszczególne ćwiczenia są wykonywane podczas prezentacji. Nauczyciel/ka sprawdza je od razu, prosząc o podanie poprawnych odpowiedzi.
KROK III
Po zakończeniu prezentacji studenci/tki mogą zapytać o wszystko, co wydało im się niejasne w karcie pracy lub w samej prezentacji.
- Studenci/tki zyskują materiał przydatny do dalszych studiów i powtórek
- Studenci/tki są aktywni/e i muszą pozostać skupieni przez całą lekcję
- Korzystając z Google Forms, nauczyciel/ka może zachować wszystkie odpowiedzi i wrócić do nich później.
– W przypadku bardzo skomplikowanego materiału, wymagającego złożonych wyjaśnień ze strony nauczyciela/nauczycielki wypełnianie karty pracy może się okazać przeszkodą w zrozumieniu nowych treści.
+ Nauczyciel/ka decyduje o zasadności przeprowadzenia takiego ćwiczenia w konkretnej sytuacji lekcyjnej.