PRZEDMIOT
Angielski dla inżynierów mechaników
TEMAT ZAJĘĆ
Źródła energii
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ
2 h
TRYB
Online, synchronicznie
- wprowadzenie słownictwa związanego ze źródłami energii
- umiejętność zaprezentowania podstawowych zasad działania źródła prądu w języku angielskim
- powtórzenie struktur gramatycznych
- kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i mówienia
- wprowadzenie zdań użytecznych w debacie umożliwiających wyrażanie opinii
- kształcenie umiejętności debatowania i współpracy w grupie
- kształcenie umiejętności skutecznego argumentowania
- kształcenie umiejętności uprzejmego wyrażania własnych opinii
- student/ka umie nazywać podstawowe źródła energii
- student/ka potrafi nazwać podstawowe przedmioty związane ze źródłami energii
- student/ka potrafi wyjaśnić różnicę między „fussion” (fuzja) a „fission” (rozszczepienie”)
- student/ka potrafi napisać paragraf opisujący podstawowe zasady działania źródła prądu
- studenci/tki potrafią debatować w sposób uprzejmy
- studenci/tki potrafią skutecznie argumentować
Zoom, Wordwall.net, Padlet.com, Google Docs
- scenariusz jest przeznaczony dla grup liczących pomiędzy 8 a 16 osób
- zajęcia można przeprowadzić, jeśli poziom znajomości języka angielskiego wśród uczestników/czek zajęć to przynajmniej B1
- studenci/tki powinni znać podstawowe struktury gramatyczne konieczne do opisu maszyn/funkcjonowania mechanizmów (zerowy conditional, stronę bierną, present participle)
- nie zaleca się prowadzenia tych zajęć w nowej grupie; scenariusz zawiera wiele elementów debaty, a te sprawdzają się lepiej w grupach, których uczestnicy/czki znają się między sobą
- lekcja została zaplanowana w formule zdalnej synchronicznej, ale może być łatwo przekształcona w zajęcia kontaktowe – pod warunkiem, że wszyscy studenci/tki mają telefony komórkowe z dostępem do Internetu
Podczas zajęć studenci/tki poznają podstawowe słownictwo związane ze źródłami energii. Piszą także krótki paragraf opisujący podstawy działania elektrowni wodnej i elektrowni atomowej. (Należy podkreślić, że ćwiczenie pisemne koncentruje się przede wszystkim na powtórzeniu struktur gramatycznych, takich jak zerowy conditional, strona bierna, present participle). Studenci uczestniczą także w debacie, której głównym celem jest wybranie najlepszych źródeł energii, które mogłyby być w przyszłości wykorzystywane w Europie. Debatując, studenci/tki ćwiczą sztukę argumentacji, a także uprzejme wyrażanie swoich opinii i umiejętność współpracy.
KROK I
Studenci/tki otrzymują listę źródeł energii (załącznik 1) i – jeśli to konieczne – pytają nauczyciela i/lub kolegów i koleżanki o wyjaśnienie niezrozumiałego słownictwa. Należy podkreślić, że słownictwo jest objaśniane po angielsku, a nie tłumaczone na język ojczysty.
Sugestia: Warto poprosić studentów/ki o wyjaśnienie różnicy między fuzją nuklearną („nuclear fussion”) i rozszczepieniem nukearnym („nuclear fission”).
KROK II
Studenci/tki wyjaśniają znaczenie słowa „odnawialny” i dyskutują o tym, które źródła energii mogą być w ten sposób określone.
KROK III
Studenci/tki są dzieleni/one na grupy liczące 3 lub 4 osoby i odpowiadają na następujące pytania:
- Które źródła energii są najbardziej/najmniej wydajne? Dlaczego?
- Jakie źródła energii są używane w Waszym kraju?
- Które źródło energii jest przyszłościowe? Dlaczego?
- Czy energetyka jądrowa jest Waszym zdaniem bezpieczna? Dlaczego?
- Czy zainstalowalibyście panele słoneczne na dachu swojego domu? Dlaczego tak? Dlaczego nie?
Studenci/tki są proszeni o to, by uważnie słuchali swoich kolegów i robili notatki, bo ich zadaniem będzie zaprezentowanie opinii kolegów/koleżanek.
KROK IV
Po zakończeniu dyskusji w grupach nauczyciel/ka prosi kilka osób o zaprezentowanie opinii kolegów/koleżanek na forum.
KROK V
Studenci/tki wykonują ćwiczenie polegające na dopasowywaniu (załącznik 2). Jego celem jest wprowadzenie słownictwa dotyczącego podstawowych przedmiotów i wyposażenia związanych ze źródłami energii.
Układanka (ćwiczenie z Narzędziownika)
Studentów/ki należy podzielić na równą ilość par lub grup trzyosobowych. Połowa par/grup otrzymuje diagram prezentujący zasady działania elektrowni jądrowej (załącznik 3), a pozostała część diagram prezentujący zasady działania elektrowni wodnej (załącznik 4).
Nauczyciel/ka pyta studentów/ki o to, jakie struktury gramatyczne są najczęściej używane do opisania zasad funkcjonowania maszyn i mechanizmów, dążąc do uzyskania takich odpowiedzi jak: strona bierna, zerowy conditional, present perfect. Jeśli jest to potrzebne, należy szybko przypomnieć te struktury.
Po powtórce gramatycznej wszystkie grupy są proszone o przygotowanie krótkiej prezentacji zasad działania przypisanej im elektrowni (na podstawie otrzymanego diagramu, a jeśli to konieczne także z wykorzystaniem informacji znalezionych w Internecie). Nauczyciel/ka zwraca uwagę, że prezentacje powinny zawierać wszystkie wymienione wcześniej struktury gramatyczne.
Kiedy prezentacje są gotowe, każda para/grupa, która przygotowywała opis funkcjonowania elektrowni jądrowej jest proszona o dołączenie do pary/grupy, która zajmowała się hydroelektrownią. Ponieważ ilość par/grup jest parzysta, nikt nie powinien pozostać bez partnerów.
Kiedy wszystkie pary już się dobrały, studenci/tki prezentują sobie nawzajem wyniki swoich prac. Nauczyciel/ka przypomina, że studenci/tki powinni/y uważnie słuchać kolegów/koleżanek, bo być może będą musieli/ały przedstawić wyniki pracy kolegów/koleżanek.
Kiedy wszyscy przedstawią już swoje prezentacje, nauczyciel/ka wybiera dwie grupy i prosi o zaprezentowanie na forum tego, czego się dowiedzieli od kolegów/koleżanek. Ich zadanie polega na przedstawieniu zasad działania elektrowni, którą wylosowali ich partnerzy, opierając się na uzyskanych od nich informacjach.
KROK VI
Przygotowanie do debaty (ćwiczenie z narzędziownika)
Każdy student/ka otwiera wspólny Padlet (załącznik 5) podzielony na cztery sekcje: energia słoneczna, wiatrowa, nuklearna i wodna.
Każdy student/ka dodaje swój wpis, wymieniając tyle zalet i wad każdego źródła energii, ile chce.
Kiedy etap „burzy mózgów” dobiegnie końca, studenci/tki są dzieleni na 4 grupy – każda z nich „reprezentuje” jedno źródło energii. (Źródła energii są przypisywane grupom losowo).
Grupy otrzymują następujące zadanie: Jesteście głęboko przekonani, że Wasze źródło energii jest najlepszym rozwiązaniem dla Europy. Przygotujcie listę jego zalet, a także argumentów przeciwko ich wadom. Studenci/tki wykorzystują argumenty zgromadzone na Padlecie oraz w tekstach opisujących ich źródła energii (załącznik 6–9). Teksty są udostępniane studentom za pomocą Google Docs.
Kiedy zadanie jest wykonane, nauczyciel/ka tworzy nowe grupy tak, aby każda nowa grupa zawierała po jednej osobie „reprezentującej” każde z czterech źródeł energii. W każdej grupie powinny być zatem reprezentowane cztery różne opinie.
KROK VII
Przed zajęciami nauczyciel/ka przygotowuje listę zdań przydatnych w dyskusji (załącznik 10).
Po utworzeniu nowych grup studenci/tki idą na: https://wordwall.net/resource/28360277. Nauczyciel/ka wyjaśnia, że frazy zgromadzone na wordwall.net służą prezentacji argumentów w uprzejmy sposób. Trzeba podkreślić, że wszystkie ewentualne wątpliwości językowe powinny być wyjaśnione na tym etapie.
KROK VIII
Debata może się rozpocząć, kiedy wszystkie grupy są gotowe. Zadaniem każdego studenta/ki jest przekonanie pozostałych, że „jego/jej” źródło energii jest najlepszym rozwiązaniem dla Europy w przyszłości. Debatując, studenci/tki wykorzystują frazy zgromadzone na wordwall.net. Za każdym razem, kiedy student/ka użyje jednej z tych fraz, oznacza to na stronie. Student/ka, który/a użyje największa ilość fraz, wygrywa.
KROK IX
Studenci/tki powinni zaproponować jedno, konkretne rozwiązanie, co jednak nie musi oznaczać wybrania jednego źródła energii i wyeliminowania innych. Rozwiązaniem może być bowiem również połączenie różnych źródeł energii. Kiedy każda grupa dojdzie do porozumienia, powinna przedstawić proponowane przez siebie rozwiązanie (wraz z wyjaśnieniem) koleżankom i kolegom.
KROK X
Wszyscy studenci/tki wspólnie wybierają najlepsze rozwiązanie, a nauczyciel sprawdza, kto wykorzystał największą ilość zalecanych fraz.
MATERIAŁY DODATKOWE (KARTY PRACY, ILUSTRACJE, TESTY, NAGRANIA ITP.)
- Załącznik 1-11 (docx, 226 KB)
- Załącznik 1-11 (pdf, 815 KB)