PRZEDMIOT
Realioznawstwo amerykańskie / Kultura USA
TEMAT ZAJĘĆ
Wprowadzenie
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ
3 h
TRYB
Online, synchronicznie
- wprowadzenie studentów w tematykę kursu
- wprowadzenie podstawowej terminologii związanej z historią i geografią USA
- wprowadzenie kluczowych pojęć/faktów na temat dwóch najważniejszych miast: Nowego Jorku i Los Angeles
- wzbogacenie słownictwa o nowe terminy i zwroty
- budowa korpusu terminów i dat związanych z przedmiotem kursu
- ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem w języku angielskim
- ćwiczenie umiejętności umówienia w języku angielskim
- przygotowanie streszczenia w języku angielskim / umiejętność streszczania tekstów
- student zna najważniejsze daty oraz wydarzenia z historii imigracji w USA
- student zna najważniejsze regiony geograficzne USA
- student zna najważniejsze fakty na temat dwóch miast USA: Nowego Jorku i Los Angeles
- student potrafi przedstawić zarys imigracji w USA
- student potrafi przedstawić podstawowe informacje na temat USA
- student potrafi streścić tekst, wybrać/wskazać kluczową dla niego terminologię i przedstawić ją pozostałym studentom
MS Teams, Zoom, wordclouds.com, Mentimeter; wordclouds.com, google.docs
- Scenariusz został przygotowany na zajęcia, w których uczestniczy 16-20 studentów; liczba studentów nie powinna przekroczyć 30
- Jeżeli grupa liczy mniej niż 10 studentów, prowadzący może wybrać 2 z 4 tekstów; rekomenduje się, aby „parować teksty”; np.; US Immigration before 1965 & United Stated – Introduction; LA – history & NYC. W przypadku, kiedy nie wykorzysta się wszystkich tekstów, można je przeznaczyć na inne zajęcia lub wykorzystać na zajęciach/modułach „do wyboru”.
- Od uczestników (studentów) wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie min. B2, zgodnie z CEFR
- Przed zajęciami prowadzący powinien sprawdzić czy wszystkie potrzebne programy są aktualne
- Scenariusz można wykorzystać zarówno podczas zajęć w trybie zdalnym, jak i kontaktowym. W przypadku zajęć kontaktowych wymaga się, aby studenci posiadali telefony komórkowe z dostępem do Internetu; zajęcia można również przeprowadzić w pracowni IT
Głównym celem zajęć jest wprowadzenie studentów w tematykę kursu z Realioznawstwa amerykańskiego lub Kultury USA
Podczas zajęć studenci pracują w grupach. Każda z grup otrzymuje do przeczytania tekst, który składa się z kilku akapitów i który jest ściśle powiązany z tematem zajęć. Każdy student w grupie czyta jeden akapit. Jeżeli grupa jest mała, to każdy ze studentów może otrzymać do przeczytania więcej niż jeden akapit. Po przeczytaniu wybranych fragmentów tekstu studenci streszczają je sobie nawzajem. Dzięki temu wszyscy członkowie grupy dowiadują się o czym jest zadany tekst.
Podczas zajęć wszyscy studenci, w formie krótkich prezentacji, streszczają otrzymane teksty. Pozostała część grupy słucha przygotowanych prezentacji
i przygotowuje pytania. Przed przygotowaniem prezentacji studenci opracowują mini glosariusz zawierające istotne terminy.
KROK I
Rozgrzewka (Mentimeter)
Przed zajęciami prowadzący przygotowuje zestaw pięciu pytań na temat Stanów Zjednoczonych, które z użyciem narzędzia Mentimeter zadaje na początku zajęć. Po otrzymaniu odpowiedzi, prowadzący wyświetla je, ale nie komentuje i nie udziela poprawnej odpowiedzi, tłumacząc, że odpowiedzi znajdują się w treści zajęć.
Pytania: Załącznik 1
KROK II
Prowadzący dzieli studentów na grupy 4-5 osobowe. Liczba breakout rooms zależy od wielkości grupy i powinna być parzysta (2 lub 4).
KROK III
Po przydzieleniu studentów do breakout rooms nauczyciel odwiedza każdy z nich i przedstawia cel zadania.
Każda z grup otrzymuje do przeczytania jeden tekst (Załączniki: 2, 3, 4, 5). Studenci mogą pobrać teksty z google.docs, pilków w MS Teams lub prowadzący może przesłać pliki do breakout rooms.
Prowadzący wyjaśnia cel zadania. Każdy ze studentów powinien przeczytać jeden lub dwa akapity z zadanego tekstu. Studenci mogą sami zdecydować o podziale akapitów do przeczytania. Czas na przeczytanie tekstu to ok. 15 minut. W zależności od wielkości grupy oraz poziomu zaawansowania językowego czas ten można wydłużyć.
Zaleca się, aby studenci czytali teksty metodą scanning, czyli czytania w celu wyszukania konkretnych informacji. Podczas procesu czytania studenci mogą korzystać ze słowników. W tym przypadku zaleca się słowniki online, np. Oxford Advanced Learners
KROK IV
Po przeczytaniu fragmentu tekstu każdy ze studentów opowiada pozostałym, czego się dowiedział z przeczytanego fragmentu. Studenci wymieniają się informacjami, po czym dokonują streszczenia całego tekstu.
WAŻNE: Prowadzący powinien monitorować cały proces (odwiedzać breakout romms), bo każda z grup ma do przeczytania inny tekst.
UWAGA: Jeżeli zajdzie potrzeba, prowadzący może przyłączyć się do dyskusji w breakout rooms (zadawanie dodatkowych pytań, motywowanie do zabierania głosu, poprawa błędów).
KROK V
Każda z grup pracuje na workclouds.com i przygotowuje mini glosariusz zawierający istotną z punktu widzenia przeczytanego tekstu terminologię, daty, postaci etc.
WAŻNE: W celu uniknięcia “przeciążenia” chmury terminami, każda z grup powinna wyselekcjonować 5-10 kluczowych terminów, dat, postaci etc.
Każda grupa przedstawia prowadzącemu zawartość przygotowanej chmury. Prowadzący może wprowadzać poprawki (komentarze, usunięcie niektórych terminów) i poprosić studentów o „dopracowanie” chmury.
KROK VI
Przerwa ☺ (10 minut)
KROK VII
Prezentacja
Po przerwie wszyscy studenci spotykają się w pokoju głównym.
- Każda z grup prezentuje/przedstawia przygotowaną chmurę.
- W zależności od wielkości grupy oraz zawartości przygotowanej chmury każda grupa wybiera jednego lub dwóch studentów, którzy w oparciu o terminologię zawartą w chmurze dokonują prezentacji – streszczenia zadanego tekstu.
- Studenci z pozostałych grup słuchają i przygotowują pytania do prezentacji. Na pytania mogą odpowiadać wszyscy członkowie danej grupy.
KROK VIII
Podsumowanie:
Prowadzący podsumowuje zajęcia w oparciu o quiz wprowadzony na początku zajęć (rozgrzewka). Studenci porównują wyniki quizu ze swoimi odpowiedziami.
KROK IX
Zadanie domowe / Praca własna studenta
Prowadzący przygotowuje plik w google.docs i wysyła link do studentów.
Zadanie: każdy ze studentów/tek powinien przygotować (w oparciu o przeczytane teksty) dwa pytania egzaminacyjne.
KROK X
Wszystkie teksty są przesłane na wspólny dysk.
MATERIAŁY DODATKOWE (KARTY PRACY, ILUSTRACJE, TESTY, NAGRANIA ITP.)
- Realioznawstwo amerykańskie (docx, 36 MB)
- Realioznawstwo amerykańskie (pdf, 504)