PRZEDMIOT
Wprowadzenie do sztuki współczesnej
TEMAT ZAJĘĆ
Sztuka NFT (non-fungible token)
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ
1,5 h
TRYB
Online, synchronicznie
- zapoznanie studentów ze sztuką NFT jako nowym zjawiskiem w kulturze ponowoczesnej;
- wyrobienie krytycznego podejścia do nowych zjawisk społeczno-kulturowych i społeczno-ekonomicznyc, jakim jest sztuka NFT, powstających w coraz bardziej wirtualnym świecie;
- kształtowanie umiejętności wyjaśniania przyczyn powstawania i perspektyw rozwoju takich nowych zjawisk jak sztuka NFT.
- Studenci będą potrafili rozpoznać zjawisko sztuki NFT
- Studenci rozwiną umiejętności w zakresie oceny sztuki NFT
- Student rozumie przyczyny pojawienia się sztuki NFT
- Studenci poznają najnowsze technologie w sztuce współczesnej
- Studenci poznają najnowsze modele biznesowe na rynku sztuki współczesnej
Google Classroom, Eduka, MS Teams, Zoom, Slack, Canvas lub dowolna inna platforma przystosowana do pracy w wirtualnych grupach; Kahoot (do korzystanie z ćwiczenia POPRAWMY RAZEM!)
Sztuka NFT jest bardzo nowym, ale bardzo szybko rozprzestrzeniającym się na świecie zjawiskiem. Funkcjonuje również jako nowy model ekonomiczny dla rynku sztuki.
Ruch NFT rozpoczął się, gdy założyciel i CEO Twittera Jack Dorsey rozpowszechnił wiadomość. Ogłosił w niej sprzedaż swojego pierwszego tweeta. Tak, jednego z pierwszych rekordów w historii popularnego portalu społecznościowego. To po prostu tekst o treści „just setting up my twttr”. Pan Dorsey zorganizował specjalną aukcję, podczas której potencjalni nabywcy podbijali cenę, aż osiągnęła ona około 2,5 mln. dolarów. Ktoś zapłacił dwa i pół miliona, by stać się właścicielem wpisu na Twitterze. Dziedzina cyfrowych aktywów i sztuki, znana również jako NFT, przeżywa ostatnio bezprecedensowy wzrost. Celem edukacji jest dostarczenie „narzędzi” do
skutecznego kierowania swoją karierą i życiem osobistym oraz kształtowania własnej przyszłości. Konieczne jest więc zapoznanie ich z najnowszymi zjawiskami, które zachodzą w świecie.
Metodologicznie wykład ma na celu, aby studenci:
(1) wyrobić sobie własną opinię na temat sztuki NFT;
(2) zrozumienie przyczyn powstania sztuki NFT;
(3) znali przykłady sztuki NFT;
(4) zapoznać się z technologiami rozwoju NFT.
Metodologicznie jest to wykład poznawczy zorganizowany w taki sposób, aby studenci samodzielnie zapoznali się ze zjawiskiem (w części).
Studenci rozpoczynają swoją znajomość ze sztuką NFT od wykonania ćwiczenia ODZNAKA WIEDZY. W trakcie ćwiczenia wyłonią się cztery główne grupy pytań, które będą dotyczyły NFT:
(1) specyfika sztuki NFT;
(2) technologie tworzenia sztuki NFT;
(3) wartość kulturowa sztuki NFT;
(4) ekonomiczna wartość sztuki NFT.
Wszystkie te zagadnienia są uszczegóławiane przez studentów wspólnie z wykładowcą w formie dyskusji problemowej. Na koniec test Kahoot (ćwiczenie DOSKONALMY SIĘ RAZEM!) utworzony w celu utrwalenia wiedzy i jej przemyślenia.
Blockchain
Niezamienne tokeny (non fungible tokens)
Sztuka kryptowalutowa
Sztuka cyfrowa
Rynek NFT
KROK I
Wprowadzenie.
Wykładowca przedstawia, że NFT to unikalne tokeny kryptograficzne, które istnieją na blockchainie i nie mogą być replikowane. NFT mogą reprezentować przedmioty świata rzeczywistego, takie jak dzieła sztuki i nieruchomości. NFT są również istotne w rozwiązywaniu wrażliwego i długotrwałego problemu sztuki cyfrowej. Ze względu na wielką kulturę kopiowania (i piractwa) w Internecie, twórcom od dawna trudno było uzyskać uczciwe wynagrodzenie za swoją pracę. Namalowany obraz jest jedynym takim obrazem. Natomiast utwór graficzny może być kopiowany i rozpowszechniany. NFT już na to nie pozwala. Nic więc dziwnego, że w ostatnich latach możemy obserwować boom na takie prace. Na przykład w 2021 roku słynna aukcja Christie’s po raz pierwszy gościła wydarzenie przeznaczone wyłącznie dla cyfrowego menu. Słynny artysta Beeple sprzedał w jego czasie swoje prace z ostatnich 13 lat. Aukcja spotkała się z dużym zainteresowaniem, a sam artysta zarobił łącznie 60 milionów. Nauczyciel pyta, co uczniowie wiedzą o sztuce NFT. Proponuje ćwiczenie WALIZKA Z WIEDZĄ
KROK II
„Pompa poznawcza”.
Ćwiczenie ma na celu wzbudzenie zainteresowania studentów i włączenie tzw. „pompy poznawczej”. Metodologia ćwiczenia: Wyjście 2 → Zestaw narzędzi → Ćwiczenia → PRACA W GRUPIE, Ćwiczenie WALIZKA Z WIEDZĄ
KROK III
Główne zagadnienia NFT.
Studenci prezentują swoje wyniki uzyskane z ćwiczenia WALIZKA Z WIEDZĄ Podejmowana jest dyskusja, w której podkreślane są główne zagadnienia sztuki NFT:
(1) wyłączność sztuki NFT;
(2) technologia NFT;
(3) wartość sztuki NFT;
(4) model biznesowy sztuki NFT.
Następnie nauczyciel krótko omawia każde z nich z uczniami.
Uczniowie proszeni są o zaznaczenie ważnych pojęć. Przypomina im się, że na koniec wykładu będą musieli rozwiązać test Kahoot.
KROK IV
Ekskluzywność sztuki NFT.
Nauczyciel/-ka krótko przedstawia przyczyny powstania NFT (załącznik I). Istnieje możliwość obejrzenia filmów Czym są NFT i sztuka kryptowalut? z udziałem studentów (załącznik II). Można stwierdzić, że sztuka NFT jest zjawiskiem, które będzie się rozwijać w szybkim tempie. Nauczyciel/ka proponuje omówienie różnic pomiędzy terminem „crypto art” a „digital art”.
KROK V
Technologia.
Nauczyciel krótko opowiada o technologii NFT. NFT jest zaszyfrowana w postaci niezamienialnych tokenów. NFT działa jak certyfikat potwierdzający, że ten czy inny przedmiot cyfrowy należy do Ciebie i nikogo innego. Innymi słowy, jest to inteligentny kontrakt na ochronę dzieła sztuki, wykonany przy użyciu kawałków open source. Po utworzeniu jest on szyfrowany i zamieniany w token. Studenci są zaproszeni do odwiedzenia rynku (rynków) NFT (załącznik III).
KROK VI
Wartość kryptoart.
Spacer po marketach NFT w naturalny sposób rodzi pytanie o to, jakie są kryteria oceny wartości artystycznej NFT i / lub czy NDP jest sztuką? W tej części wykładu sugeruje się przeprowadzenie swobodnej dyskusji ze studentami. Nauczyciel//-ka może podać listę najbardziej znanych artystów NFT (załącznik IV).
KROK VII
Model biznesowy.
Model biznesowy NFT jest krótko omówiony (Załącznik V). Studentom można zaproponować obejrzenie w domu filmu na temat tego, jak stworzyć obiekt nft / dzieło sztuki kryptowalutowej (załącznik VI).
KROK VIII
Wnioski.
Celem tych zajęć jest poznanie sztuki NFT i jej obszarów problemowych. Dlatego zasadne jest zakończenie wykładu ćwiczeniem UDOSKONALMY TO RAZEM → REFLEKSJA, Ćwiczenie UDOSKONALMY TO RAZEM!
Nauczyciel może wybrać pytania / odpowiedzi do tego ćwiczenia z utworzonej już listy pytań / odpowiedzi dotyczących NFT (załącznik VI).
Uwaga: Nauczyciel musi wcześniej przygotować się do ćwiczenia UDOSKONALMY TO RAZEM! wprowadzić do Kahoota potrzebne pytania i stworzyć quiz, który uczniowie wykonają w celu podsumowania wiedzy z wykładu.
MATERIAŁY DODATKOWE (KARTY PRACY, ILUSTRACJE, TESTY, NAGRANIA ITP.)
Załącznik I. Khawaja, Arhum. (2021). Eseje z badań nad NFT. 10.13140/RG.2.2.24950.93761.
Załącznik II. Czym są NFT i kryptowaluty? https://www.youtube.com/watch?v=rztmblQAmjI&ab_channel=BradColbow
Załącznik III. Najlepsze strony internetowe z rynkiem sztuki NFT (kupno i sprzedaż NFT):
- OpenSea
- Foundation
- Rarible
- SuperRare
- Mintable
- Nifty Getaway
- MakersPlace
- BakerySwap
Załącznik IV. Najlepsi artyści NFT.
Beeple, czyli Mike Winkelmann, to jeden z najbardziej znanych obecnie artystów NFT.
Pak to anonimowy artysta znany wcześniej jako Murat Pak.
Justin Blau.
Mad Dog Jones.
All Seeing Seneca.
Załącznik V. Trevisi, Cecilia & Moro Visconti, Roberto & Cesaretti, Andrea (2022). Tokeny niezbywalne (NFT): modele biznesowe, aspekty prawne i wycena rynku.
Załącznik VI. Jak stworzyć i sprzedać NFT (Crypto Art Tutorial).
https://www.youtube.com/watch?v=Gjo1hlIey9g&ab_channel=Kapwing
Załącznik V. Pytania i odpowiedzi do quizu https://myandroid.site/non-fungible-token/
Załącznik I. Krótki filmik do debat Informacja zwrotna od studentów do studentów
https://www.youtube.com/watch?v=gS8oaosmh6M&ab_channel=EricaWarren
Załącznik II: Film o technikach (metodach) wizualizacji do dyskusji „Czy nowoczesne metody, takie jak wizualizacja, są bardziej skuteczne niż metody klasyczne?
https://www.youtube.com/watch?v=4kr8EWFy1gw&t=9s&ab_channel=Lietuvosnacionalin%C4%97MartynoMa%C5%BEvydobiblioteka (w języku litewskim)
Aneks III. Film o wizualizacji w pedagogice do dyskusji „Czy nowoczesne metody, takie jak wizualizacja, są bardziej skuteczne niż metody klasyczne?
https://www.youtube.com/watch?v=g2qTCMprE2w&ab_channel=MrH%27sLearningResources
Załącznik IV. Lista narzędzi do wizualizacji:
Creately; Stat Planet; Gunn Map 2; Many Eyes; Gliffy; Wordle; Visual.ly; Twitter Visualizer.